Nadat eerder sommige verpakkingen van Nutella uit de rekken verdwenen bij Colruyt, ontbreken nu ook producten van onder andere Côte d’Or, LU en Milka. De retailer raakt het met producent Mondelez niet eens over de inkoopvoorwaarden.
“Constructief overleggen”
Minstens 27 producten van belangrijke Mondelez-merken zijn momenteel tijdelijk niet beschikbaar in de Collect&Go-webshop van Colruyt en ook in de winkelrekken zijn er voorraadonderbrekingen, meldt zakenkrant De Tijd. Een woordvoerder van de retailer wil tegenover de krant – zoals gebruikelijk – niet teveel details kwijt: “Dit voorval kadert in de jaarlijkse commerciële onderhandelingen. We blijven constructief overleggen en zijn ervan overtuigd dat we tot een overeenkomst komen. Dit is dus van tijdelijke aard.”
De redenen voor het conflict liggen voor de hand: net als heel wat andere merkfabrikanten wil producent Mondelez volgend jaar de prijzen gevoelig verhogen. De kosten voor grondstoffen, energie en transport zijn immers sterk gestegen en bedrijven willen die kosten doorrekenen om hun marges te vrijwaren. Het kan daarbij gaan om sterke stijgingen van 5 à 10%, in extreme gevallen zelfs tot 25%.
Laagsteprijsgarantie bewaken
Supermarkten stellen zich eerder weigerachtig op tegenover die vraag om de tarieven te verhogen. Ze vrezen dat merkfabrikanten van de huidige situatie willen profiteren om de prijzen buitensporig te verhogen. In het geval van Colruyt speelt daarbovenop de laagsteprijsgarantie die de keten hanteert: de supermarktketen wil zeker zijn van de beste inkoopcondities en zal niet als eerste de consumentenprijzen verhogen, vooral niet nu het marktaandeel sinds het uitbreken van de coronacrisis onder druk staat. Jef Colruyt waarschuwde enkele weken geleden al voor dalende winstcijfers.
Begin deze maand raakte al bekend dat Colruyt het niet eens raakt over de inkoopvoorwaarden met Ferrero, de producent van Nutella. Daardoor zijn er in de winkels en de webshop geen potten van 400 gram meer verkrijgbaar. “We begrijpen dat dat voor onze klanten vervelend is en we verontschuldigen ons voor het ongemak. We zijn er wel van overtuigd dat dit snel opgelost raakt en dat we die ontbrekende producten opnieuw zullen kunnen aanbieden, tegen een correcte prijs voor de consument”, reageerde de retailer toen. Colruyt haalde de afgelopen jaren wel vaker producten van grote merken uit de rekken om druk te zetten op de jaargesprekken.
Overigens: dat er ook bij andere retailers momenteel producten ontbreken van Pim’s en Cha-Cha, ook twee merken van Mondelez, heeft dan weer niets te maken met de negotiaties, wel met productieproblemen.