Supermarktketen Colruyt ziet groeipotentieel in de grootsteden, in e-commerce mét thuislevering en in de uitbouw van enkele belangrijke productcategorieën. Die thuisbezorging zal starten in Antwerpen en Brussel.
Gat dichtrijden
De Colruyt-groep ziet nog ruimte om verder te investeren in winkels in België, Luxemburg en Frankrijk. Er is vooral nog potentieel om te groeien in grootsteden als Antwerpen, Brussel, Gent en Luik, ziet de retailer. “Historisch hebben we daar een wat kleiner marktaandeel, en dat gat willen we nu versneld dichtrijden”, zegt Jo Willemyns, die verantwoordelijk is voor de foodformules van de groep, tijdens een strategische update.
“Dat gaan we niet doen met franchiseformules, zoals sommige concurrenten. Wel met geïntegreerde winkels van bestaande én nieuwe formules, zoals Okay Direct.” Die onbemande, automatische winkel opende Colruyt recent in Gent.
Ook e-commerce is uiteraard een groeipool voor Colruyt. “Met digitale diensten willen we onze share of wallet bij onze klanten verhogen, en dan vooral met e-commerce. We zijn marktleider met Collect&Go.” Na de groeispurt tijdens de pandemie is die activiteit niet stilgevallen, benadrukt hij. In de winkels zet Colruyt nu bestellingen klaar van 5 tot 23u. Daarnaast opende de groep een e-distributiecentrum in Londerzeel.
Zelf bezorgen
Afhalen kan dan wel een goed model zijn in rurale gebieden en kleinere steden, maar dat is niet het geval in de grootsteden. Daarom gaat Colruyt nu toch versterkt inzetten op bezorgen, te beginnen in Brussel en Antwerpen. De thuisleveringen zouden binnenkort al starten, met eigen chauffeurs vanuit Londerzeel. Eerst in de steden, waar voldoende bevolkingsdichtheid en koopkracht is. Daarna zal het project verder uitgerold worden.
“In vijf regio’s werken we ook met een peer-to-peernetwerk waarbij klanten voor elkaar de boodschappen afhalen en bezorgen, tegen een vaste vergoeding. Dat is volgens ons een duurzame manier op aan thuislevering te doen. We gaan full force ahead voor e-commerce.”
Vier groeicategorieën
Ook wil Colruyt Group in zijn voedingswinkels enkele belangrijke productcategorieën met potentieel verder ontwikkelen. “Bloemen, bijvoorbeeld. Daar kan je goeie zaken mee doen. We zijn er mee gestart in enkele Colruytwinkels.” Ook parafarmacie wil Colruyt beter uitbouwen, met de expertise van Newpharma. Het aanbod vitamines, sportvoeding en meer zal worden uitgebreid.
Een derde groeicategorie worden de foodboxen, in samenwerking met Smartmat. “We zijn nummer twee, na HelloFresh. De penetratie is sterk gestegen.” Vierde en laatste categorie met hoge prioriteit is brood. “We gaan meer warm afbakken in Okay, mogelijk ook bij Colruyt.”