RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Colruyt
  • Onderwerpen E-commerce
  • Geografie AntwerpenBrussel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Colruyt start thuislevering in Antwerpen en Brussel

icon
Food7 juni, 2022

Supermarktketen Colruyt ziet groeipotentieel in de grootsteden, in e-commerce mét thuislevering en in de uitbouw van enkele belangrijke productcategorieën. Die thuisbezorging zal starten in Antwerpen en Brussel.

Gat dichtrijden

De Colruyt-groep ziet nog ruimte om verder te investeren in winkels in België, Luxemburg en Frankrijk. Er is vooral nog potentieel om te groeien in grootsteden als Antwerpen, Brussel, Gent en Luik, ziet de retailer. “Historisch hebben we daar een wat kleiner marktaandeel, en dat gat willen we nu versneld dichtrijden”, zegt Jo Willemyns, die verantwoordelijk is voor de foodformules van de groep, tijdens een strategische update.

“Dat gaan we niet doen met franchiseformules, zoals sommige concurrenten. Wel met geïntegreerde winkels van bestaande én nieuwe formules, zoals Okay Direct.” Die onbemande, automatische winkel opende Colruyt recent in Gent.

Ook e-commerce is uiteraard een groeipool voor Colruyt. “Met digitale diensten willen we onze share of wallet bij onze klanten verhogen, en dan vooral met e-commerce. We zijn marktleider met Collect&Go.” Na de groeispurt tijdens de pandemie is die activiteit niet stilgevallen, benadrukt hij. In de winkels zet Colruyt nu bestellingen klaar van 5 tot 23u. Daarnaast opende de groep een e-distributiecentrum in Londerzeel.

Zelf bezorgen

Afhalen kan dan wel een goed model zijn in rurale gebieden en kleinere steden, maar dat is niet het geval in de grootsteden. Daarom gaat Colruyt nu toch versterkt inzetten op bezorgen, te beginnen in Brussel en Antwerpen. De thuisleveringen zouden binnenkort al starten, met eigen chauffeurs vanuit Londerzeel. Eerst in de steden, waar voldoende bevolkingsdichtheid en koopkracht is. Daarna zal het project verder uitgerold worden.

“In vijf regio’s werken we ook met een peer-to-peernetwerk waarbij klanten voor elkaar de boodschappen afhalen en bezorgen, tegen een vaste vergoeding. Dat is volgens ons een duurzame manier op aan thuislevering te doen. We gaan full force ahead voor e-commerce.”

Vier groeicategorieën

Ook wil Colruyt Group in zijn voedingswinkels enkele belangrijke productcategorieën met potentieel verder ontwikkelen. “Bloemen, bijvoorbeeld. Daar kan je goeie zaken mee doen. We zijn er mee gestart in enkele Colruytwinkels.” Ook parafarmacie wil Colruyt beter uitbouwen, met de expertise van Newpharma. Het aanbod vitamines, sportvoeding en meer zal worden uitgebreid.

Een derde groeicategorie worden de foodboxen, in samenwerking met Smartmat. “We zijn nummer twee, na HelloFresh. De penetratie is sterk gestegen.” Vierde en laatste categorie met hoge prioriteit is brood. “We gaan meer warm afbakken in Okay, mogelijk ook bij Colruyt.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    [Interview] “Het is voor shoppers weer interessanter om de boodschappen in België te doen”

    In tijden van harde prijsdiscussies met internationale retailallianties willen de A-merken weg van het conflictmodel: “Onze welvaart staat op het spel.” De prijsverschillen met de buurlanden worden kleiner, ziet BABM.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode15 april, 2025
    Ulrika Leverenz (H&M Group): “We moeten de kost van niets doen mee in rekening brengen”
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN