Vasco International Trading B.V.: zo heet de Europese alliantie die Colruyt Group, Superunie en Coop Group vormen om sterker te staan in de inkoopgesprekken met multinationale merken.
Concurrentieel nadeel
Met de nieuwe, in Amsterdam gevestigde alliantie willen de drie partners hun concurrentiepositie versterken. Samen staan ze sterker in onderhandelingen over prijzen en andere condities met internationale A-merkleveranciers. “We gaan echt samen inkopen, het gaat hier niet over ‘on top’ condities”, benadrukt inkoopdirecteur Geert Roels van Colruyt Group tegenover RetailDetail. Colruyt blijft dan ook aangesloten bij de alliantie Agecore en zal huismerken blijven inkopen via EMD.
Een krachtenbundeling is noodzakelijk omdat alles internationaliseert, zegt Roels: “Fabrikanten hebben in België nog wel satellietkantoren, maar de beslissingen worden op internationaal niveau genomen. Bovendien kopen al onze concurrenten internationaal in. Wij ondervinden een concurrentieel nadeel. Daarom is dit een logische stap.”
Onderling vertrouwen
De drie partners kennen elkaar al lang, zegt hij: “Met Superunie werken we al samen sinds de jaren negentig. Er is een grote overlap op het vlak van leveranciers en assortiment. Zij zitten in dezelfde situatie als wij: ze zijn nog niet internationaal georganiseerd voor de inkoop van A-merken terwijl hun concurrenten dat wél zijn. Coop kennen we van bij Agecore. Het onderling vertrouwen is groot.”
Of de drie relatief bescheiden spelers, die elk één derde van de aandelen bezitten in Vasco International, samen groot genoeg zijn om het verschil te maken? “Superunie is qua inkoopvolume ongeveer even groot als wij, Coop is iets groter met inbegrip van hun foodservice-activiteiten. We zijn niet de grootsten, er kunnen op termijn partners bij komen, daar staan we voor open. Maar eerst wilden we dit opstarten, en dat zou niet evident zijn met vier of vijf partners.”
Vanaf najaar 2025
Onderhandelingen met de eerste leveranciers beginnen in het najaar van 2025. Het eerste jaar gaat de alliantie nog bescheiden van start, maar op termijn wil Vasco International onderhandelingen aanvatten met de zowat vijftig grootste FMCG-multinationals.
Concrete doelstellingen over inkoopvoordelen stelt de alliantie zich niet. “Consultants spiegelen ons mooie percentages voor, maar eerst willen we onze best practices samenleggen en kennis vergaren over de grenzen heen. Een klein percentage op een groot bedrag is al de moeite.”