Colruyt heeft een deel van het Nutella-assortiment uit de rekken gehaald: er zijn geen potten van 400 gram verkrijgbaar bij de keten. De retailer zet druk op de prijsonderhandelingen en Ferrero lijkt daarbij niet het enige slachtoffer.
“Constructieve gesprekken”
In de winkels van Colruyt zijn nog wel potten van 900 gram Nutella verkrijgbaar, maar geen van 400 gram. De vertrouwde melding verschijnt weer in de winkelrekken: “Tijdelijk onbeschikbaar. Gelieve ons te verontschuldigen.” Colruyt en Nutella-producent Ferrero raken het niet eens over prijsverhogingen, weet De Tijd.
De betrokkenen houden zich op de vlakte over het conflict. “Supermarkten zijn vrij om het gamma te bepalen. We blijven constructieve gesprekken voeren en hopen dat onze klanten snel hun vertrouwde product terug kunnen vinden”, verklaart Ferrero-woordvoerder Jan De Grave aan de krant. “We begrijpen dat dat voor onze klanten vervelend is en we verontschuldigen ons voor het ongemak. We zijn er wel van overtuigd dat dit snel opgelost raakt en dat we die ontbrekende producten opnieuw zullen kunnen aanbieden, tegen een correcte prijs voor de consument”, reageert Patti Verdoodt van Colruyt.
Moeilijke jaargesprekken
Dat de lopende jaargesprekken tussen retailers en merkfabrikanten moeizaam zouden verlopen dit najaar, was te verwachten: zowat alle fabrikanten hebben al prijsverhogingen aangekondigd, maar de supermarktketens vrezen dat ze die prijsstijgingen moeilijk verkocht krijgen aan de consument. Dat geldt des te meer voor Colruyt, aangezien de retailer steeds de laagste prijzen garandeert. Het was uitkijken naar de houding van de retailer, en het antwoord lijkt duidelijk.
Een merk als Nutella haal je niet zomaar uit de rekken. Bovendien ontbreken er in de winkelrekken bij Colruyt nog meer producten, onder andere van Unilever, Colgate-Palmolive en Mondelez. Daarover willen de betrokkenen geen commentaar geven. De retailer is niet aan z’n proefstuk toe: de afgelopen jaren vocht Colruyt ook al gelijkaardige conflicten uit met onder andere Nestlé, Mars, PepsiCo en Coca-Cola.