Voor het eerst lanceert Colruyt Group een spaarprogramma in de Xtra-app. Shoppers kunnen lokale milieu-initiatieven steunen als ze producten met Eco-Score A of B aankopen.
“Milieu zet je niet op pauze”
Klanten van Colruyt Laagste Prijzen, Bio-Planet, OKay, Spar Colruyt Group of Collect&Go kunnen vanaf nu punten sparen in de Xtra-app: bij de aankoop van een Eco-score A product verdienen ze twee punten, voor een Eco-score B product één punt. Wie honderd punten verzamelt, kan een boom laten planten, 1 m² bloemenweide of 1 m² natuurgebied laten aanleggen of zelf een workshop duurzaamheid volgen bij Colruyt Group Academy.
Colruyt hoopt het eerste jaar 35.000 bomen te planten, 50.000 m² bloemenweides te zaaien en 25.000 m² natuurgebied aan te leggen. Het kan verwonderen dat het bedrijf kiest voor duurzame initiatieven in plaats van korting, nu koopkracht hoog op de agenda staat, maar: “Milieu zet je niet op pauze, ook al zijn er tal van bijkomende zaken op de agenda voor ons als grote retailer”, zegt CEO Jef Colruyt.
Vernieuwde app
Colruyt Group lanceerde de Eco-Score anderhalf jaar geleden in België, om klanten correct informeren over de milieu-impact van hun aankopen. Intussen is de score voor bijna de helft van alle voedingsproducten (zowel A-merken als huismerken) online te consulteren. Daarnaast dragen al meer dan 250 huismerkproducten de score op hun verpakking. Bij Bio-Planet vinden shoppers de Eco-Score al op het elektronisch prijsetiket in de winkel. Dat zal binnenkort ook bij OKay en Colruyt Laagste Prijzen het geval zijn.
Het is de eerste keer dat de retailer een spaarprogramma koppelt aan de Xtra-app: het is één van de eerste grote nieuwigheden in de gloednieuwe versie van de app. Die heeft met een pak nieuwe functionaliteiten de ambitie steeds meer een ‘personal assistent’ te worden van de klant. Er maken al meer dan 1,4 miljoen mensen gebruik van de app, en er zijn meer dan 4 miljoen Xtra-gebruikers in totaal.