Colruyt Group startte een jaar geleden de koopjeswebshop Deals! op, een platform met near-foodaanbiedingen tegen hoge volumekortingen. 84 rollen wc-papier met 58% korting? Steeds meer promojagers vinden hun weg er naartoe.
Antwoord op Amazon en Bol.com
Precies een jaar geleden zag Deals! het daglicht, een nieuw koopjesplatform van Colruyt Group als antwoord op de toenemende concurrentie van buitenlandse onlinespelers. Het aandeel van near-food (denk aan tandpasta, wc-papier, schoonmaakmiddelen enzovoort) komt in de traditionele supermarkten namelijk onder druk te staan, precies door bulkaanbiedingen en ‘flash sales’ op buitenlandse sites. Denk maar aan de Amazon Prime Days, bulkdagen bij bol.com en meer van dat.
“Mensen vinden steeds vaker hun weg naar die nieuwe manieren van verkopen”, ziet projectverantwoordelijke Jean-Charles Verhaeghe. Deals! is daarom een retailantwoord vanuit zo’n opportuniteitsconcept: “Heel grote volumes, maar aan een hele diepe prijs.” Colruyt Group koopt loten op bij leveranciers. Het gaat om producten waarvan bijvoorbeeld de verpakking verandert, restvoorraden, noem maar op.
Het platform is gestart met tien deals per week, nu zijn dat er gemiddeld twintig. Deze week, omdat de webshop haar eerste verjaardag viert, zijn er 34 aanbiedingen. Voor het eerst is daar ook een foodproduct bij: koffiecapsules. “Volume-aankopen kunnen met warme dranken, zien we, maar ook met gerichte non-fooditems. We gaan in de toekomst dus diverser en breder in het aanbod, en ook voor nog meer deals”, aldus Verhaeghe.
Geen kannibalisme
Een permanent aanbod is daarentegen mogelijk noch wenselijk. “We zitten aan het einde van de ketting, we nemen wat overblijft. Op is op. Het is bovendien niet de bedoeling om er een mainstream of bijkomende formule van te maken. Deals! hoort een complementair kanaal te blijven.” Complementair is ook het klantenbereik van het koopjesplatform: “Elke week vinden meer mensen hun weg naar het platform. Daar zitten een deel niet-Colruytklanten bij, echte koopjesjagers, maar ook promogerichte mensen die zo’n producten normaal elders kopen. Mensen die bij ons wel eten kopen, maar hun wc-papier bijvoorbeeld meestal ergens anders halen.”
Deals! scoorde onmiddellijk boven de verwachtingen, “instant zelfs”. Toch wachtte Verhaeghe in het begin met een bang hart af. “Het gaat soms toch over liefst 600 vaatwastabletten, zal dat wel aanslaan? Blijkbaar wel. We zien dat mensen geregeld ook samen aankopen, kennissen onder elkaar. Ondertussen ben ik er heilig van overtuigd dat Deals! zijn volle potentieel zelfs nog niet heeft bereikt.”