Colruyt Group is volop bezig met de ombouw van 38 overgenomen winkels van de groep Louis Delhaize naar het tijdelijke enseigne CoMarkt. Voor klanten en medewerkers verandert er zo weinig mogelijk, maar de prijzen dalen wel fors.
Zachte overgang
Tegen 8 april moeten 38 voormalige supermarkten van Match en Smatch zijn omgebouwd naar het tijdelijke uithangbord CoMarkt of CoMarché, in afwachting van een definitieve beslissing over hun toekomst. De winkels worden op termijn mogelijk Colruyt Laagste Prijzen, Okay of Bio-Planet. Intussen wil Colruyt een zachte overgang garanderen voor de klanten en de medewerkers.
Van grote verbouwingen is nog geen sprake: de huismerken van de groep Louis Delhaize verdwijnen weliswaar uit de rekken om te worden vervangen door Boni en Everyday Selection, maar de samenstelling van het assortiment blijft in de grote lijnen ongewijzigd, met dezelfde nationale merken. De medewerkers blijven aan boord en de openingsuren blijven behouden – ook de zondagsopeningen.
Competitieve prijzen
Wat de klanten wél zullen merken, is een significante daling van de prijzen, ook al garandeert CoMarkt niet de allerlaagste prijzen: “Match/Smatch had over het algemeen het imago vrij duur te zijn. We willen de prijzen met ongeveer 10% verlagen”, zegt woordvoerder Hanne Poppe van Colruyt aan La Libre. “De prijsstrategie van CoMarché is het aanbieden van competitieve prijzen in de regio.”
Op promotioneel vlak volgt CoMarkt eerder de aanpak van Okay: de compacte folder bevat gelijkaardige promoties als die van de buurtwinkelketen, met net iets hogere prijzen. Klanten kunnen ook in deze tijdelijke winkelformule gebruik maken van de Xtra-getrouwheidskaart van Colruyt Group.