Connexxion heeft deze week in Enschede de slag aangebonden met AH to go. De bus- en treinexploitant opende bij het busstation in de Twentse stad de eerste vestiging van de gemaksketen Breaxx, die in samenwerking met groothandel Lekkerland is ontwikkeld. De formule richt zich op de combinatie van informatieverschaffing en ‘alles voor de reiziger’.
De eerste Breaxx is op vijftig meter afstand gevestigd van de AH to go op het station van Enschede. Deze wordt door NS-dochter Servex geëxploiteerd. Beide ketens verkopen eten, drinken, tabakswaren, tijdschriften en andere gemaksartikelen. Toch is er volgens commercieel directeur Marco Rine van Connexxion geen sprake van concurrentie. ‘We gaan niet in de stations zitten, maar richten ons op de busreiziger.
Het is een manier om een nieuwe, commercieel interessante invulling te
geven aan het informeren van onze reizigers’, zegt hij in TC/Tubantia.
De eerste vestiging heeft in stilte een maand proefgedraaid en verwacht na het einde van de schoolvakanties topdrukte. Een tweede vestiging wordt eind september geopend in Alkmaar. Later dit jaar volgt nog een derde proefwinkel in Haarlem. Later wordt de beslissing genomen of de keten verder zal worden uitgerold.