Ondanks forse prijsverhogingen en zorgen om obesitas blijven consumenten volop koekjes en chocolade snacken: “Het beste moet nog komen”, zegt Mondelez-topman Dirk Van de Put vol vertrouwen.
12% hogere prijzen
Ondanks prijsverhogingen met gemiddeld 12% in het derde kwartaal wist Mondelez 3,8% meer zoetigheden te verkopen van merken als Oreo, LU, Milka en Côte d’Or. Dat leidde tot een organische omzetgroei met 15,7%. In alle regio’s groeide de winstgevendheid met dubbele cijfers. De merkfabrikant is dan ook vol vertrouwen en verhoogt al voor de derde keer de verwachtingen voor het volledige boekjaar: de omzet zal met 14 à 15% stijgen (tegenover de eerder vooropgestelde 12%) en de nettowinst per aandeel met ongeveer 16% (tegenover 12% eerder).
Recent maakten waarnemers zich zorgen over de vooruitzichten voor minder gezonde foodfabrikanten: de hype rond eetlustremmende medicijnen als Ozempic zou tot een daling van de verkoop van calorierijke voeding kunnen leiden, maar daar heeft Mondelez duidelijk nog geen last van: consumenten blijven snacken.
“Wij geloven dat het beste nog voor ons ligt”, zegt topman Van de Put. De merkfabrikant versterkt en hervormt zijn portfolio, blijft investeren in zijn iconische merken, ontwikkelt digitale capaciteiten en zet in op revenue growth management om de komende jaren verder te groeien.