Heineken blikt terug op een tegenvallende eerste jaarhelft: prijsverhogingen doen de omzet van de Nederlandse brouwer nog wel groeien, maar de verkochte volumes dalen omdat consumenten goedkopere alternatieven zoeken.
Prijzen zullen matigen
De omzet steeg bij Heineken met 5,5% naar 17,4 miljard euro, maar die groei is enkel te danken aan prijsverhogingen: de brouwer verkocht 5,6% minder bier. Op de belangrijke Aziatische markt daalden de volumes zelfs met 13,2%, doordat consumenten er goedkopere bieren verkozen, na de forse prijsverhogingen die het concern doorvoerde. Daardoor daalde de bedrijfswinst met bijna 9%, de nettowinst met 12%.
Voor het hele jaar verwacht de brouwer nu een winstgroei van 0 tot 5%, in plaats van de eerder vooropgestelde 5 tot 10%. Het bedrijf denkt dat de prijzen in de tweede helft van het boekjaar minder sterk zullen stijgen en dat de volumes stilaan zullen verbeteren. Overigens blijft de verkoop van de Russische activiteiten aanslepen: Heineken heeft wel een koper gevonden, maar de deal moet nog door de overheid worden goedgekeurd.
Kentering?
Vorige week rapporteerden verschillende voedingsmultinationals goede halfjaarresultaten die weliswaar ook vooral te danken waren aan forse prijsverhogingen, maar met slechts licht dalende volumes. Toch gingen er enkele alarmbelletjes af: zo zag Unilever de volumes in Europa – waar de inflatie hard toeslaat – met bijna 10% dalen in het tweede kwartaal. Ook Mondelez zag een sterkere volumedaling in Europa, onder andere als gevolg van prijsdiscussies met foodretailers.
Waarnemers stellen zich dan ook de vraag of consumenten die aanhoudende prijsverhogingen gaan blijven accepteren. Mogelijk wijzen de slechte cijfers van Heineken op een kentering. Het is uitkijken naar donderdag: dag publiceert rivaal AB InBev zijn halfjaarcijfers.