Na een minder jaar ziet Heineken de volumes weer stijgen, vooral in Azië. Toch blijft de brouwerijreus voorzichtig.
Vroege Pasen
Het eerste kwartaal was een meevaller voor Heineken: zowel de autonome omzet als het volume stegen weer, meer zelfs dan analisten verwachtten. De omzet steeg (autonoom) met 9,4% naar 6,8 miljard euro, wisselkoerseffecten hadden weliswaar een negatieve impact van bijna 300 miljoen euro.
Na een 2023 met een negatieve volumetrend is ook de autonome volumestijging van 4,7% goed nieuws voor de brouwerijgroep. In Vietnam, Heinekens tweede winstgevendste markt, werd weer meer bier verkocht, net als in Europa. De Europese groei is wel mede te danken aan het feit dat Pasen dit jaar nog in het eerste kwartaal viel.
Heineken denkt dan ook niet dat de groei van dit kwartaal ook de rest van het jaar gegarandeerd zal aanhouden. De bierproducent blijft voorzichtig en houdt in zijn jaarprognoses vast aan minder dan 10% meer operationele winst voor 2024.