Hoewel er amper meer Coca-Cola over de toonbanken ging, haalde de frisdrankreus 3% meer omzet in het eerste kwartaal. De producent verhoogt zelfs de verwachtingen voor de rest van het jaar.
Al 13% duurder
Coca-Cola overtrof in het eerste kwartaal de omzet- en winstverwachtingen, aangezien klanten wereldwijd bereid blijven meer geld uit te geven voor de dranken van de groep. De omzet steeg met 3% tot 11,3 miljard dollar (zo’n 10,5 miljard euro), met dank aan de verkoopprijzen die gemiddeld met liefst 13% stegen. De volumes klommen maar met 1% en de verkoop van concentraat daalde zelfs met 2%.
De organische omzet steeg in Europa, het Midden-Oosten en Afrika met 15%, ten opzichte van 7% groei in Noord-Amerika. Internationaal is de groei te danken aan introducties op nieuwe markten, maar ook aan nieuwe productlanceringen en herformuleringen van bestaande producten, zoals nieuwe Sprite-varianten.
Helft minder marge
Toch valt op dat Coca-Cola er minder aan verdient: de operationele marge halveerde in het eerste kwartaal bijna ten opzichte van een jaar geleden, van 30,7% in 2023 naar 18,9% nu. Wisselkoersschommelingen speelden een grote rol. Coca-Cola handhaaft niettemin zijn prognose: de vergelijkbare winst per aandeel zou dit jaar 4% tot 5% moeten groeien.
De omzet zal zelfs meer groeien (8 à 9%) dan eerst voorspeld, meent de frisdankreus, vooral omdat mensen buitenshuis niet zozeer omkijken naar een duurder colaatje. In de horeca maakt de producent ook gebruik van krimpflatie, zoals flesjes van 20 centiliter in plaats van 25 centiliter aan dezelfde prijs.