Een Duitse consumentenorganisatie klaagt Lidl aan, omdat de retailer klanten onvoldoende informeert over het gebruik van hun data in de Plus-app. Deze testcase kan mogelijk ook voor andere retailers gevolgen hebben.
Informatie
Schendt de Lidl Plus-app de consumentenrechten? Volgens de Federatie van Duitse Consumentenorganisaties (Verbraucherzentrale Bundesverband) informeert Lidl klanten die zich registreren in de app onvoldoende over het feit dat de gegevens die ze delen in ruil voor de kortingen en coupons die ze ontvangen, niet alleen worden gebruikt voor gepersonaliseerde reclame, maar ook voor marktonderzoek. De organisatie heeft daarom een kortgeding aangespannen tegen de discounter, weet Lebensmittel Zeitung.
Volgens de Duitse wetgeving moeten bedrijven consumenten informeren over de totale prijs van hun aangeboden goederen of diensten of, als dit niet mogelijk is, ten minste uitleggen hoe de prijs wordt berekend. Lidl voldoet volgens de consumentenorganisatie onvoldoende aan deze informatieplicht, door niet te preciseren welke tegenprestaties er staan tegenover het gebruik van de klantendata. Het gaat volgens de verbruikersunie om een testcase: de uitspraak kan ook gevolgen hebben voor de klantenloyaliteitsprogramma’s van andere retailers. De Lidl Plus-app heeft intussen al meer dan honderd miljoen gebruikers.