Supermarkten controleren beter op een verantwoorde verkoop van alcohol en tabak, stelt het CBL vast. Voor de alcoholverkoop steeg de naleving van 52,5 naar 63,3%, voor tabak van 58,1 naar 71,8%.
Trainen van medewerkers
Supermarktorganisaties zetten met onder andere het trainen van medewerkers, consumentenvoorlichting en de NIX18-campagne intensief in op toezicht op de leeftijd bij alcohol- en tabakverkoop, stelt het CBL. De koepelorganisatie van supermarkten reageert hiermee op onderzoek van het ministerie van Volksgezondheid, waaruit bleek dat supermarkten, slijterijen en tabakswinkels zich steeds beter houden aan de de leeftijdsgrens, die in 2014 van 16 naar 18 jaar is gegaan. Winkelmedewerkers mogen aan jongeren onder de 18 geen alcohol en tabak verkopen.
Het CBL is positief over het plan van het ministerie om meer in te zetten op de sociale norm van geen alcohol onder de 18. Zo gaan ook ouders en de meerderjarige vrienden van jongeren onder de 18 zich meer houden aan deze norm. Wel waarschuwt de organisatie dat in horecazaken, sportkantines en via thuisbezorging jongeren van jonger dan 18 jaar echter nog altijd gemakkelijk alcohol kunnen kopen.