Alles via de fysieke winkels
De service werd al door twintig ondernemers getest, maar met de aansluiting van het eerste filiaal wordt een nieuwe mijlpaal bereikt door het coöperatieve supermarktbedrijf. Voor later dit jaar staat verdere uitbreiding op het programma. Anders dan bij concurrent Albert Heijn bouwt Coop geen speciale distributiecentra voor zijn websuper. Het verzamelen en uitleveren van de boodschappen gebeurt vanuit de winkels. Op termijn zegt Coop de ambitie te hebben om landelijk actief te worden met de dienst.
De ontwikkeling van websupermarkten heeft in Nederland in vergelijking met onder meer Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk lang geduurd, maar nu lijkt er daadwerkelijk vaart in te komen. Regionaal worden initiatieven opgezet en steeds meer supermarktketens zetten een bezorgdienst voor webboodschappen op.
Zo nam Sligro Food Group enige tijd geleden een belang in een websupermarkt, waarvan dit jaar het eerste afhaalpunt moet worden geopend. Met zijn websupermarkt Albert.nl en het groeiende netwerk van afhaalpunten heeft Albert Heijn echter voorlopig een enorme voorsprong op de concurrentie.
‘Geen schrik van voorsprong AH’
Coop zelf zegt echter voldoende vertrouwen te hebben in de markt: “Coop wil klanten maximale service bieden. Dat betekent dat we klanten ook buiten de traditionele stroom hun boodschappen willen laten doen. Een uitbreiding van de dienstverlening naar online kan hierin niet ontbreken.”
“Tegelijkertijd hebben we de ambitie om een landelijk dekkend netwerk te realiseren. Dit betekent dat we ook de filialen hiervoor zullen inzetten. We blijven onze activiteiten op het gebied van e-commerce uitbreiden. De verwachting is dat er de komende jaren een forse uitbreiding zal plaatsvinden”, stelt de onderneming in een persbericht.”