Het rundvlees in de Cora hypermarkten is altijd afkomstig van lokale bedrijven, die zich op minder dan 50 kilometer van de winkel bevinden. Die kwekers krijgen nu ook een herkenbare plek op de winkelvloer.
Ecologische voetafdruk
Hypermarktketen Cora zet in op lokale verankering en een kleinere ecologische voetafdruk door nauw samen te werken met lokale rundveetelers, gevestigd op minder dan 50 kilometer van de winkels. Doorgaans gaat het om kleine, gemengde familieboerderijen die zelf ook de granen telen die ze gebruiken voor het voederen van het vee. Zo behouden ze de controle over de volledige productieketen en garanderen ze de kwaliteit van hun producten.
Cora selecteert de producenten op basis van strenge criteria, zoals milieumaatregelen, traceerbaarheid, grootte van het bedrijf, kwaliteit… Op de winkelvloer zijn ze voortaan herkenbaar met een specifieke signalisatie en een portret, waarbij de belangrijkste principes worden vermeld die in hun bedrijf worden toegepast. Na een test bij Cora Messancy in 2020 werd die presentatie vorige maand uitgerold naar alle Cora hypermarkten.
Het project is onderdeel van het initiatief “Streekproducenten” (“Les producteurs voisins”) bij Cora Deze streekproducenten zijn goed voor meer dan 1.500 referenties en meer dan 2 miljoen euro omzet in de zeven Belgische winkels. Verse producten als beenhouwerij, fruit en groenten, zuivel en charcuterie vertegenwoordigen 75% van de omzet, de rest zijn kruidenierswaren.