In zijn eerste maanden op de Belgische markt heeft de Nederlandse onlinesupermarkt Crisp een omzet gerealiseerd van 3,7 miljoen euro, maar er was ook een aanzienlijk nettoverlies. Een nieuwe televisiecampagne moet de verkoop aanwakkeren.
Aanloopverliezen
Crisp publiceerde zopas de jaarrekening voor zijn Belgische activiteiten. De onlinesupermarkt, die vorig jaar van start ging met een “soft launch” in juni en een officiële lancering in september, draaide in 2022 een omzet van 3,7 miljoen euro, meldt De Tijd. Die omzet werd grotendeels gerealiseerd in de laatste drie maanden van het jaar, zegt countrymanager Charlotte Van Loock aan de krant.
Het nettoverlies bedroeg 188.581 euro, een gevolg van opstartkosten en investeringen. Crisp opende onder andere een distributiecentrum in Bornem. Of de cijfers in lijn zijn met de grote ambities van Crisp, is niet duidelijk. De online versmarkt wil tegen 2026 750.000 Belgische klanten hebben, nu zijn dat er goed 150.000. De retailer lanceert binnenkort een grote televisiecampagne en voegt meer lokale producten toe aan het assortiment.
Ook op de Nederlandse thuismarkt is Crisp verlieslatend. In 2021 verdubbelde de retailer het verlies haast tot 15,2 miljoen euro, over 2022 zijn nog geen cijfers bekend. Volgens topman Tom Peeters horen aanloopverliezen er nu eenmaal bij wanneer je een groot bedrijf met impact wil bouwen. Voorlopig vindt de scale-up nog wel voldoende groeikapitaal, onder andere bij bekende namen uit de retailwereld, zoals Sander Van der Laan, voormalig topman van Albert Heijn en Action en nu CEO van Douglas, of Mollie-oprichter Adriaan Mol.