Twee lichtpuntjes onder donkere wolken
Lichtpuntje: de daling van de identieke omzet is minder scherp dan in de twee eerste kwartalen van het vorige boekjaar (2014/2015), toen deze omzet met 7,1 en 7,6% daalde. Nog een lichtpuntje dat Morrisons aanvoert: het aantal items per mandje daalt ook veel minder dan vorig boekjaar.
Die lichtpuntjes lijken leuk nu zeer donkere wolken zich boven Morrisons samenpakken, maar de tijd dat het management hiermee wegkomt, lijkt voorbij. Morrisons zit in de hoek waar de klappen vallen en aan alle ellende komt vooralsnog geen einde, ook al stelt Morrissons in het persbericht over de halfjaarcijfers optimistisch “We verwachten de onderliggende winst voor belasting in het tweede halve jaar hoger zal zijn, dan in het eerste halve jaar.”
“Morrisons is een organisatie die luistert”, zegt chief executive David Potts in deze persverklaring. “In het eerste halve jaar hebben het nieuwe bestuur en de managementteams goed geluisterd naar collega’s, klanten, leveranciers en aandeelhouders. Zij vertellen ons dat er een hoop te doen is.”
Verkoop M-Local met miljoenen verlies
Dat is een klassiek Brits understatement: de prioriteit ligt volgens Potts bij het verbeteren van de klantbeleving om het voortdurende verlies aan (identieke) omzet een halt toe te roepen. Daarbij krijgen supermarkten alle aandacht, vandaar ook het besluit om de 140 gemakswinkels die Morrisons onder M-Local exploiteert te verkopen.
Morrisons was te laat met instappen in de groeiende gemaksmarkt en heeft onder hoge druk gemakswinkels geopend. Volgens critici was de keuze van de juiste locaties daarbij ondergeschikt aan het aantal winkels: Morrisons ging voor kwantiteit, niet voor kwaliteit. Resultaat was een verlieslatende keten gemakswinkels die Morrisons nu voor 25 miljoen pond (35 miljoen euro) van de hand doet en daarmee een verlies van 30 miljoen pond (41 miljoen euro) lijdt.
Concurrentie is sterker op prijs en service
Naast dit enorme verlies moet Morrisons moet ook nog eens 35 miljoen pond opzij leggen voor de creatie van een nieuw pensioenfonds. Bovendien kondigt Morrisons aan, dat het ook nog eens elf ondermaats presterende supermarkten gaat sluiten. Daarvoor reserveert het 20 miljoen pond (28 miljoen euro) aan herstructureringskosten. Deze kostenpost zal – in tegenstelling tot het miljoenenverlies op M-Local en de pensioenkosten – wél drukken op de toekomstige onderliggende winst
Door al dit slechte nieuws en de teleurstellende halfjaarcijfers daalde het aandeel Morrisons flink op de Londense beurs. Opvallend is dat het aandeel Morrisons vorige week juist in de lift zat, op basis van overnamegeruchten. Deze winst is vanochtend weer verdampt en wat overblijft is het beeld van een in de problemen geraakte retailer die het volgens analisten op prijs aflegt tegen Aldi, Lidl en Asda, en op service de mindere is van Tesco en Sainsbury’s.