Ecologische voetafdruk van 18,8 miljoen ton
Het nieuwe klimaatbeleid van Danone streeft naar een “zero netto CO2-uitstoot” op lange termijn, te beginnen met een halvering in intensiteit (-50%) van broeikasgassen tegen 2030. Het bedrijf verbindt zich er ook toe om al vóór 2025 te starten met een absolute afname van de uitstoot. Vandaag heeft Danone naar eigen zeggen een ecologische voetafdruk van 18,8 miljoen ton.
Om dat ambitieuze doel waar te maken, zal Danone niet alleen focussen op de domeinen die rechtstreeks onder de verantwoordelijkheid van het bedrijf vallen (productie, verpakking, logistiek, einde levenscyclus) maar ook op de domeinen waarin het bedrijf een gedeelde verantwoordelijkheid draagt. Het gaat dan in het bijzonder om de landbouw, die goed is voor 65% van de totale uitstoot.
“Onze activiteiten houden rechtstreeks verband met natuur en landbouw”, zegt CEO Emmanuel Faber. “De risico’s van de klimaatopwarming zijn hoog. Ze hebben zowel een weerslag op de natuurlijke cycli waarvan wij afhangen als op de leefomstandigheden van families landbouwers en melkveehouders. Vandaag engageren we ons om veel verder te gaan en zetten we een beslissende stap in de richting van een veerkrachtig groeimodel.”
Vijf prioriteiten in de klimaatstrategie
Om die ambitieuze doelstellingen te bereiken, heeft Danone in zijn klimaatstrategie vijf prioriteiten vastgelegd:
- De globale uitstoot van broeikasgassen van het bedrijf reduceren in het uitgebreide activiteitendomein.
- Initiatieven ontwikkelen voor de opname van koolstof in natuurlijke ecosystemen zoals bossen, mangroves en de bodem.
- De ontbossingsimpact van de bevoorradingsketen van Danone volledig wegwerken tegen 2020.
- Veerkracht inbouwen in de voedsel- en watercycli.
- Bijdragen aan het cultiveren van gezonde voedingsgewoontes, die efficiënt gebruik maken van hulpbronnen en met ingrediënten die duurzaam geproduceerd worden.
Danone heeft al flink wat ervaring met het beperken van zijn CO2-uitstoot. In 2008 lanceerde het bedrijf nog een plan om de CO2-intensiteit voor de activiteiten die onder zijn rechtstreekse verantwoordelijkheid vielen, in een periode van vijf jaar met 30% te verminderen. Met succes: eind 2012 kondigde de groep een resultaat aan van -42% (uitgedrukt in gram CO2 per kilogram verkocht product). Daarmee had het zijn doelstelling niet alleen overtroffen, maar ook een jaar eerder behaald dan gepland.