(Publireportage) Een sterk datagedreven onderneming als Van Zon kan niet zonder een betrouwbare IT-partner. Met een upgrade naar het ERP systeem Microsoft Dynamics 365 Business Central opent softwarespecialist TCOG nieuwe digitale mogelijkheden voor de horecagroothandel.
Zeven dagen op zeven
Vanuit vier cash & carrywinkels in Beringen, Beerse, Kampenhout en Evergem bedient Van Zon een breed cliënteel aan horecabedrijven: van sportkantines tot frituren, broodjeszaken, restaurants, kermiskramen en pretparken. Het hoofdkantoor en distributiecentrum bevinden zich in Lommel. Met Marion Van Zon staat de derde generatie aan het roer van het familiebedrijf dat dit jaar z’n zestigste verjaardag viert.
Horecaklanten vinden hun gading in het ruime assortiment, met wel 30.000 artikelen op voorraad. Het groothandelsbedrijf is het hele jaar door, zeven dag op zeven, bereikbaar voor klanten, zowel voor afhalingen als voor leveringen aan huis. “We hebben maar twee sluitingsdagen: kerstdag en nieuwjaarsdag”, zegt Marion Van Zon. Dat is een opmerkelijke overeenkomst met TCOG: ook de Trusted Microsoft ERP Partner gaat er prat op, 24 uur op 24 bereikbaar te zijn voor hun klanten.
Traceerbaarheid
Al meer dan tien jaar werken Van Zon en TCOG samen. “Ze hielpen ons destijds uit de nood met de implementatie van Navision en sindsdien zijn we hen trouw gebleven. We hebben zelf drie mensen intern op IT, en die ploeg vullen we aan met medewerkers van TCOG die elk hun specialisme hebben. Het is fijn dat er in één huis zoveel kennis en specialisatie te vinden is. Ze staan altijd stand-by, ze begrijpen de service die we nodig hebben en denken daarin mee.”
De IT-specialist installeerde bij Van Zon het gebruiksvriendelijke LS Retail kassasysteem: LS Central, voorzag de magazijnen van scanning en voice picking, maakte digitale facturatie mogelijk en bouwde de webshop. Het is een traject dat niet stopt: “Straks maken we de upgrade van Navision naar Business Central. Het nieuwe ERP systeem moet ons toelaten om nog meer datagedreven te werken. Op het vlak van traceerbaarheid, bijvoorbeeld: de wetgeving wordt strenger, we moeten elk product kunnen volgen tot in de keuken. Business Central laat ons toe om ook lotcodes en productiecodes te scannen om de producten te volgen.”
Automatisch bestellen
Ook bestellen wordt een stuk eenvoudiger. “Vandaag bestellen we al automatisch bij onze leveranciers. Het systeem houdt rekening met de verkoop van de laatste acht weken en de minimum- en maximumvoorraad en bestelt dan automatisch het verschil. Dat zouden we ook perfect kunnen doortrekken naar onze klanten: we weten immers exact wie wat heeft gekocht de voorbije acht weken. We zouden hen al een voorstel kunnen doen: wilt u dit bestellen? Dat zal in de toekomst perfect kunnen.”
Business Central zal ook helpen de groeiende online-activiteiten efficiënter aan te sturen. “Voor leveringen komt al meer dan 70% van de bestellingen online binnen. In de cash & carries vertegenwoordigt online 25% van de verkoop. De meeste klanten maken de combinatie van levering en cash & carry. In de winkels komen ze met de kar rondneuzen, inspiratie opdoen, producten bekijken. Het is dezelfde klant, met een heel ander gedrag.”
Platform voor frituren
Een apart verhaal is de webshop Snackdeals. “Een project van mijn zoon, de vierde generatie. Het is een online-only platform voor frituren dat A-merken aanbiedt tegen superscherpe prijzen.” Snackdeals weet de kosten te drukken door alle serviceniveaus van een traditionele groothandel uit te schakelen: geen voorraad, geen verkopers op de baan, enkel online bestellen, vooraf betalen, levering binnen de vijf werkdagen …
TCOG heeft de webshop gebouwd en gekoppeld aan de Van Zon systemen, want Snackdeals winkelt in de voorraad van Van Zon. Bestellingen komen binnen in de Dynamics NAV-database bij Snackdeals en gaan van daaruit naar Van Zon. De grossier zet de bestellingen klaar en factureert Snackdeals, dat op zijn beurt de klant factureert.
Efficiënt en duurzaam bezorgen
Een bijzonder project waar TCOG momenteel aan werkt voor de horecagroothandelaar, is het automatiseren van de ritplanning. “Veel klanten rekenen op dagelijkse leveringen, maar fijnmazige, stedelijke distributie wordt steeds complexer. Welke steden en straten mogen we na 11u nog in? Waar zitten de knelpunten? Wat zijn de wensen van de klant?” Een geautomatiseerd systeem gaat die moeilijke planningsopdracht overnemen voor een efficiëntere logistiek.
Bezorgen moet ook duurzamer. In twee steden gaat Van Zon daarom van start met gekoelde elektrische bezorgfietsen. “Eerst in Leuven, daarna ook in Gent. Ook daar heeft TCOG ons mee geholpen, want het wordt een aparte tab in onze webshop.”
Consolidatiekansen
Hoewel mediaberichten het soms anders laten vermoeden, gaat het in de horeca lang niet slecht, benadrukt Marion Van Zon. “Toekomstindicatoren geven aan dat jongere generaties nog vaker uit eten zullen gaan en nog meer takeaway gaan gebruiken. Na de moeilijke jaren met corona, de energiecrisis en de stijgende grondstoffenprijzen, heeft er een schifting plaatsgevonden. Wie het overleefd heeft, kwam er beter uit. En er is een professionalisering in de sector te zien. De toekomst ziet er mooi uit.”
De horecagrossier blijft na de acquisitie van een voormalige Metro-vestiging begin dit jaar dan ook verder kijken naar overnamekansen. “Er is ruimte voor consolidatie: er zijn nog altijd 400 horecagroothandels in België. Dat zijn vaak kleine, erg lokale spelers die het steeds uitgebreidere horeca-assortiment maar moeilijk kunnen volgen. Daar liggen kansen.” Dat brengt ongetwijfeld ook weer nieuwe opdrachten met zich mee voor TCOG.
Meer weten over de softwareoplossingen van TCOG en wat ze voor uw bedrijf kunnen betekenen? Vraag nu een vrijblijvend adviesgesprek aan via sales@tcog.be of neem een kijkje op www.tcog.be.