De treinverbinding die bierbrouwer AB InBev zou installeren tussen haar brouwerij in Jupille en het distributiecentrum van Delhaize in Ninove is een stille dood gestorven. Bier per trein vervoeren, bleek niet rendabel.
Discreet begraven
Na een testrit in 2017 werd de verbinding door AB InBev niet meer gebruikt. Dat meldt federaal minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), na een vraag van burgemeester van Ninove Tania De Jonge (Open Vld).
Delhaize bevestigt dat het project discreet is begraven. “We moesten na testen en analyses vaststellen dat de transportkost niet in verhouding stond tot de toegevoegde waarde”, zegt woordvoerder Roel Dekelver aan La Libre. Transport per vrachtwagen bleek goedkoper en flexibeler.
In 2019 lanceerde de bierbrouwer ook een treinverbinding naar de haven van Antwerpen, maar ook die is snel afgevoerd. “Die is ondertussen vervangen door transport via binnenscheepvaart. Dat bleek meer efficiënt te zijn”, liet AB InBev-woordvoerster Camille Vandenheede aan RetailDetail weten.
AB InBev heeft de treinverbinding wel enkele jaren actief gebruikt, en “zo meer dan tienduizenden trucks van de weg gehaald”, zegt de biergigant. De in België gebrouwen bieren voor de Italiaanse markt gaan wel nog steeds per trein, net als de volumes richting Zuid-Frankrijk.