Van 1 naar 2.600 verkooppunten
Akkerbouwer Jaap Korteweg ging in 2008 van start met de Vegetarische Slager en twee jaar later had hij ook zijn eerste winkel. Inmiddels levert Korteweg aan meer dan 2.600 verkooppunten in dertien landen. In Nederland liggen zijn producten onder meer in de rekken bij Jumbo, Coop en Albert Heijn. Daarnaast zijn ze ook te verkrijgen bij verswinkels en delicatessenzaken.
Tijd voor een eigen fabriek, aldus Korteweg: hij wil in Breda vijftig miljoen vleesloze maaltijdcomponenten per jaar kunnen maken. Zo wil hij zijn bedrijf laten uitgroeien tot de grootste slagerij ter wereld. Bovendien zou het zo efficiënter kunnen werken en sneller nieuwe producten ontwikkelen. Samen met enkelen universitaire instellingen werkt Korteweg eveneens aan nieuwe productieprocessen, waardoor de eigenschappen van vlees nog beter benaderd kunnen worden dan nu het geval is.
Om zijn plannen te financieren, klopt Korteweg aan bij de particuliere spaarders. Zij kunnen in schijven van 500 euro inschrijven op een obligatielening op zeven jaar met een maandelijkse rente van 5%. Het totale bedrag is geplafonneerd op 2.499.500 euro: boven die grens zou de uitgifte immers onder het toezicht van de Autoriteit Financiële Markten vallen.
Wie obligaties koopt, krijgt 5% korting op alle aankopen in de conceptwinkel in Den Haag of in de webwinkel en kan een naamsvermelding krijgen op de fabriek als een van de grondleggers. Korteweg heeft nu alvast zijn eerste miljoen euro binnen, maar er kan nog tot 4 december worden ingetekend. De obligaties zullen na de uitgifte verhandeld kunnen worden op de mkb-beurs NPEX.