Eén derde technisch failliet
De directie en de franchisenemers van Bakker Bart zijn al enkele jaren aan het onderhandelen over de huurprijzen die de franchisenemers moeten betalen. Die zijn vastgesteld op basis van de omzet uit de topjaren 2008 en 2009, maar omdat de omzet sinds die tijd enkel is gedaald, is de huur een bijna ondraagbare last geworden. Daarnaast moeten de filialen ook inkopen bij het hoofdkantoor, waar de prijzen vrij hoog liggen.
“Ze zijn op het hoofdkantoor in Beuningen een spelletje aan het spelen en ondernemers murw aan het maken. Ze hopen gewoon dat de ondernemer het bijltje er bij neergooit. Van de winkel in Tilburg hebben we vorige week afscheid van genomen. Die man heeft er €40.000 schuld aan overgehouden”, klinkt het in De Telegraaf. Volgens de ondernemers zou momenteel tot één derde van de filialen technisch failliet zijn.
Elders inkopen goedkoper
“Ik heb echt een roze hart, maar in Duitsland kan ik producten voor de helft van de prijs kopen die het hoofdkantoor bij me in rekening brengt. En de kwaliteit daarvan is volledig in orde. Mijn vleeswaren haal ik tegenwoordig bij de Hema, dat is een stuk goedkoper dan via het hoofdkantoor. Maar het hoofdkantoor luistert gewoon niet”, zegt een ondernemer over de hoge inkoopprijzen.
Bij Bakker Bart zeggen ze zich niet bewust te zijn van de situatie die de franchisenemers schetsen: “Ik herken de genoemde zaken niet. Wij zijn juist begonnen om met alle ondernemers verder te gaan. Zelfs een paar contracten beeindigen, herken ik niet. We zijn begonnen om met alle ondernemers in constructief overleg te gaan. ik ben juist blij waar we staan”, zegt directeur Bert Bargboer van het moederbedrijf Bart’s Retail.
Ondertussen heeft Bakker Bart een eerste shop-in-shop geopend in een filiaal van Bloombird, een nieuw concept voor huis, tuin, terras en dier, in Beuningen. De ondernemers die de shop-in-shop zullen uitbaten hebben ook al een Bakker Bart in het centrum van de stad.