Supermarktketen Deen heeft niet de ambitie om ten koste van alles veel groter te worden dan het nu al is. Dat laat algemeen directeur Leendert van Eck verstaan in een interview. Ook in de online verkoop blijft de keten bescheiden.
Regionale speler blijven
Deen bestaat dit jaar 85 jaar en beschikt momenteel over 82 winkels, waarbij de franchisenemers veel vrijheid krijgen om hun aanbod aan te passen aan de lokale klant. “Een Deen-klant in Amsterdam heeft immers een wat andere behoefte dan een klant in Breezand. 90% van het assortiment in alle Deen-winkels is gelijk; met 10% aan andere producten kunnen zij tegemoetkomen aan deze wensen”, zegt directeur Leendert van Eck aan Levensmiddelenkrant.
Het tot in de puntjes uitwerken van dat assortiment en de formule op zich is dan ook het belangrijkste bij Deen, waar expansie niet per se het sleutelwoord is. “Onze slagkracht als kleine regionale speler is juist kenmerkend voor Deen en verklaart ons succes. Ons doel is om met het productassortiment in alle winkels volledig ‘on trend’ te zijn met de lokale consumentenbehoefte.” Qua uitbreiding ziet de keten wel nog enkele mogelijkheden aan de grens van Noord-Holland, zonder dat er echt concrete plannen zijn. Deen moet daarbij vooral een regionale speler blijven: “Ik zie ons geen winkel in Noord-Brabant openen”, aldus Van Eck.
Succesvolle bloemenverkoop
Die bescheiden houding trekt zich ook online door, waar de webshop van Deen momenteel 4.000 producten aanbiedt. Sinds kort levert het ook aan huis. “Onderscheidend vermogen bieden we naar mijn mening over het algemeen echter niet met onze online activiteiten, maar met onze stenen winkels en onze eigen producten.”
Een uitzondering op dat vlak is de bloemenverkoop: elke vestiging van Deen heeft een bloemen- en plantenafdeling en ook online presteert die heel goed. De bloemen worden dan ook niet enkel lokaal, maar in heel Nederland geleverd.