De Consumentenbond heeft in de Consumentengids van oktober geïnsinueerd dat supermarktbedrijf Dekamarkt heeft geprobeerd om het prijsonderzoek te manipuleren, door op de dag van het onderzoek de prijzen te verlagen.
“Nooit eerder meegemaakt”
De Consumentenbond doet zijn onderzoek altijd in het geheim, om te voorkomen dat ketens hun prijzen aanpassen op de dag van het onderzoek. “Het lijkt er sterk op dat Dekamarkt dat dit jaar probeerde. De keten verlaagde op de dag van onze peiling de prijzen van 56 producten, waarvan er 47 op ons boodschappenlijstje stonden. Dat is wel erg toevallig. Een paar ‘aanpassingen’ is normaal, maar zo veel? Dat heb ik nog nooit eerder meegemaakt”, zegt Ferry Ploeg van de Consumentenbond volgens Distrifood.
Detailresult, het moederbedrijf van Dekamarkt, is niet te spreken over de insinuaties van de Consumentenbond. “Dekamarkt is diep geraakt door deze beschuldiging. Dit soort werkwijzen past niet bij de cultuur van ons bedrijf”, zegt woordvoerder Fiona Wijnbergen tegen Distrifood.
Volgens Detailresult is het dan ook puur toeval dat de prijzen net werden aangepast rond de periode waarin de Consumentenbond zijn onderzoek deed. “Aangezien wij de prijzen van de concurrentie op de voet volgen, is het aanpassen van prijzen een dagelijks proces binnen Dekamarkt. Naast de genoemde prijsaanpassingen, zijn diezelfde week honderden andere prijzen aangepast.”