Delhaize verandert de verpakkingen van een deel van het kaasassortiment en zal er zo de helft minder plastic voor verbruiken. Zo wil de keten jaarlijks 86 ton minder plastic gebruiken.
In zakjes, geen bakjes
Delhaize zet een nieuwe stap in haar duurzaamheidsplan ‘The Lion’s Footprint’ door de verpakkingen van het huismerkassortiment kaas aan te passen. De supermarktketen zegt straks jaarlijks 86 ton plastic te kunnen besparen voor de verpakking van drie kaasassortimenten onder het Delhaizemerk: Oudendijk, de vers verpakte kaasspecialiteiten en vanaf juni ook Belgische Gouda.
Het gaat om 21 referenties van kazen, waarbij het plasticgebruik met 37 tot 64% wordt verminderd in vergelijking met de huidige verpakkingen. De jonge Gouda in sneetjes alleen al zou goed zijn voor een besparing van twintig ton plastic per jaar. De flexibele, dunnere verpakkingen zullen bovendien nog maar uit één soort materiaal bestaan, waardoor sorteren en recycleren makkelijker wordt.
Voor Delhaize was het vooral puzzelen om een nieuwe verpakking met minder plastic te vinden, zonder de houdbaarheid van de kaas in gevaar te brengen. Integendeel, voor drie vierde van het assortiment zijn de houdbaarheidsdata verlengd. Bij sommige referenties is de houdbaarheid zelfs verdubbeld, zegt aankoper kaas Camille Broquet. Daarnaast vereiste de overstap naar milieuvriendelijkere verpakkingen dat leveranciers investeerden in aangepaste productielijnen.
Ook voor andere producten of productassortimenten is het de bedoeling om geleidelijk aan over te stappen naar milieuvriendelijkere verpakkingen, zegt de supermarktketen.