Innovatie in de wijnafdeling loont voor Delhaize: de retailer zag er ook vorig jaar weer een mooie omzetstijging. Nieuwe verpakkingsconcepten, biologische en Belgische wijnen kennen een positieve evolutie.
Nieuwe bottelarij
Delhaize wist in 2021 zijn wijnomzet opnieuw met 3% te verhogen. Dat had de retailer niet verwacht na de sterke groei met wel 12% in het uitzonderlijke lockdownjaar 2020: “We zijn dan ook heel tevreden”, zegt wijninkoper Pieter-Jan Cuyvers. “Vooral de verkoop van bag-in-box wijnen deed het goed, met een groei van 15%. De champagneverkoop steeg met 17%, die van prosecco met 16%.” De onlineverkoop van wijn steeg bij Delhaize zelfs met 32%.
De supermarktketen verkocht in totaal meer dan 120.000 blikjes wijn, 30.000 bag-in-boxen, 4.000 papieren flessen en wel 500.000 pouches of rechtopstaande zakken – een variant op de klassieke bag-in-box maar dan zonder het kartonnen omhulsel. De verkoop van wijnen uit de eigen bottelarij groeide met 1%. Later dit jaar opent de retailer een nieuwe bottelarij in Kobbegem: die zal wijnen bottelen voor de hele groep Ahold Delhaize.
Het aanbod biologische wijnen blijft toenemen. Ook de belangstelling voor wijnen zonder toegevoegd sulfiet groeit, al vertegenwoordigen die laatste voorlopig nog maar 1% van de verkopen. Belgische wijn is een speerpunt voor de retailer: vorig jaar gingen er meer dan 70.000 flessen over de kassaband, dit jaar zullen dat er zo’n 90.000 zijn.
Meer wereldwijnen
Intussen bereidt de foodretailer zich wel voor op de gevolgen van de slechte wijnoogsten van vorig jaar. Onder andere in de Bourgogne en de Loirestreek viel de oogst flink tegen. Delhaize zal dan ook meer aandacht besteden aan alternatieven, zoals wijnen uit Zuid-Afrika of Argentinië. Ook stemt de supermarkt het wijnaanbod in de winkels beter af op de regionale consumptiepatronen: in de Vlaamse winkels werd het aantal facings voor Bordeaux wat ingekrompen, om meer plaats te maken voor wereldwijnen – met goed resultaat. In het zuiden ziet Delhaize een stijging van het aandeel van non-alcoholische wijnen en rode wijnen in het algemeen.
Delhaize deelde de cijfers naar aanleiding van de wijnbeurs, die dit voorjaar plaatsvindt van 17 februari tot 16 maart, met meer dan 200 wijnen in de aanbieding. Onder de blikvangers enkele nieuwe biologische cava’s en een limited edition van vier wijnvaatjes – zogenaamde ‘barriks’ – die werden ontworpen door de illustratoren Max Kisman, Dzia en Elise Vandeplancke. Ze zijn na consumptie te hergebruiken als stijlvolle wijnemmer.