Delhaize zet zijn expansie in het Groothertogdom Luxemburg verder: na de opening van een nieuwe winkel in het kanton Capellen begin deze maand, voorziet de retailer nog twee bijkomende vestigingen in 2022.
“Pleasure food shopping”
De nieuwste Delhaize supermarkt, die begin november de deuren opende in Capellen, focust zich vooral op gemak, inspiratie en innovatie. “Heel wat studies tonen aan dat het hypermarktformaat het lastig heeft”, zegt Cédric Gonnet, country manager van Delhaize Luxemburg, aan Paperjam. “Klanten willen nabijheid en wij positioneren ons op ‘pleasure’ food shopping in plaats van het obligate karwei.”
De concurrentie in de streek is niet min met de aanwezigheid van Cactus, Pall Food Market, Match en Aldi en daar komt Lidl in de zomer nog bij. “Wij hebben een aanbod dat verschilt van dat van onze concurrenten, met onze drie eigen merken die alle segmenten en verschillende productniches bestrijken”, verzekert de manager.
Fysieke speler
Met 57 verkooppunten in Luxemburg zet Delhaize zijn strategie voort om aanwezig te zijn binnen een straal van vijf tot tien minuten rijden van de belangrijkste bevolkingscentra van het land. “Er zijn nog drie of vier potentiële winkels over, maar wij houden de ontwikkelingen in het land in het oog, zowel op vlak van demografie als wat betreft de infrastructuur.”
Twee van die ‘blinde vlekken’ worden binnenkort al ingevuld: in april 2022 opent een nieuwe Delhaize Proxy de deuren in Dippach, en tegen eind volgend jaar komt er ook een nieuwe winkel bij in Luxemburg-Hamm.
Door zijn netwerk te versterken, positioneert Delhaize zich duidelijk op de fysieke handel. “Wij zijn van mening dat wanneer je vijf kilometer of vijf minuten van elke klant verwijderd bent, een online aanbod het leven van de klant zeker kan vereenvoudigen, maar dat het in Luxemburg niet essentieel is”, zegt Gonnet.