Het aperitief kaapt het diner, oesters en kreeft blijven top of mind, Belgische wijnen zitten in de lift en koffie krijgt een functionele boost van champignons: Delhaize is al helemaal klaar voor het feestseizoen.
Cruciale periode
De kerstperiode is voor Delhaize cruciaal, zegt commercieel directeur Alexandros Boussis. Hij heeft er vertrouwen in: de druk op het gezinsbudget lijkt wat af te nemen. Delhaize blijft investeren in bijkomende huismerkreferenties, Kleine Leeuwtjes en agressieve promotie-acties. Bovendien geldt de Nutri-Boost korting ook op verse feestproducten. Dat zo goed als alle supermarkten nu open zijn op zon- en feestdagen is een bijkomende troef.
Ook e-commerce maakt een verschil: online groeit tijdens deze periode met 60%. Verder zijn zelfstandige ondernemers sterk in cateringoplossingen, bereide maaltijden en feestmanden. De afgelopen dagen organiseerde de retailer opnieuw een ‘Food Market’, om zijn aangeslotenen en medewerkers te laten kennismaken met het feestassortiment. De eindejaarscampagne is al gestart op tv, onder het motto “Maak je eindejaar onweerstaanbaar” (In het Frans: “Les fêtes irresistibles, c’est chez Delhaize”).
Belgische bubbels
Dit jaar verkoopt Delhaize voor het eerst meer dan 100.000 flessen Belgische wijn. Het huismerk Leo Vinum speelt een sleutelrol in het assortiment, met witte, rode en rosé wijn voor minder dan tien euro per fles. Dit jaar introduceert de retailer voor het eerst ook Belgische bubbels in een beperkte oplage van 10.000 flessen voor 16,99 euro (en minder tijdens de eindejaarspromo).
“Belgische wijnen hebben een mooie aciditeit en een iets lager alcoholgehalte. De keuze om ook bubbels te produceren in België is eigenlijk evident”, zegt wijnmaker Jeroen Houben. “Het nieuwe druivenras souvignier gris gedijt uitstekend in ons klimaat en is uitermate geschikt voor de productie van mousserende wijnen.”
1,6 miljoen oesters en 40 ton kreeft
De consumptietrends dit jaar? Het aperitief vervangt vaak de hele maaltijd, met een opeenvolging van hapjes om te delen. “L’apéro dinatoire”, heet dat in het Frans. In de winkels in Reet en Ukkel (de Fré) test de retailer momenteel een nieuwe “mission based” aperitiefcorner die alle aperitiefproducten samenbrengt in een “one stop shop”. Nieuw in het aanbod zijn onder andere bao buns, groentespreads, nachoboxen en etnische ovensnacks.
Het uitgebreide “Food of the World”-aanbod spreekt shoppers aan die op zoek zijn naar verrassende smaken, maar ook traditionele producten blijven het goed doen aan de feesttafels. Delhaize verkoopt straks naar verwachting 1,6 miljoen oesters en veertig ton kreeft. Bubbels horen erbij, de vertrouwde kerststronk ook. In de supermarkten vinden de klanten bovendien geschenkideeën, bijvoorbeeld met de spaaractie voor KitchenAid.
Complete make-over
Verschillende afdelingen kregen een complete make-over: dat geldt bijvoorbeeld voor het zuivelrayon, met meer ruimte voor trendproducten zoals proteïnerijke zuivel (een segment dat groeit met 48% in volume) en voor betaalbare Delhaizeproducten. Een test leidde tot een meeromzet van 7%. Ook de afdeling oliën en azijn kreeg een reset: veertig innovaties op een totaalaanbod van 342 referenties, met onder andere sprays en exclusieve gearomatiseerde oliën.
Nog enkele bijzondere nieuwigheden? Een tartaarkit voor mensen die een snel een verfijnd voorgerecht op tafel willen toveren, verkrijgbaar in een traditionele versie met rundvlees, of vegetarisch op basis van rode biet met geitenkaasparels en balsamico. Een geheel nieuw gamma premium bereide maaltijden onder het exclusieve merk “A Pinch Of”. En een trend die uit de Verenigde Staten komt overwaaien: functionele koffies verrijkt met paddenstoelenextract, een innovatie om jonge klanten te rekruteren – de koffiepenetratie blijkt namelijk te dalen. Een nieuw segment met een enorm potentieel, waarin Delhaize een “first mover” wil zijn.