Ahold Delhaize lanceert één app voor zoveel mogelijk van zijn supermarktketens. Delhaize krijgt zo een nieuwe app, die dezelfde wordt als in Servië en in Griekenland. Albert Heijn behoudt nog zijn eigen app.
Nog dit jaar
Vijf supermarktformules van Ahold Delhaize krijgen in de loop van dit jaar eenzelfde nieuwe app. De keten Albert in Tsjechië bijt de spits af en neemt de app vandaag als eerste in gebruik. Daarna komen Delhaize, Maxi (in Servië), Mega Image (Roemenië) en Alfa Beta (Griekenland) aan de beurt.
De eengemaakte app komt er natuurlijk om kosten te besparen, maar moet klanten ook een gestroomlijnde en verbeterde shopervaring opleveren. Ahold Delhaize zegt na uitgebreid gebruikersonderzoek naar de klantenreis de promoties, de productlijsten en het afrekenproces te hebben geoptimaliseerd.
Sneller opschalen
In eerste instantie houdt Albert nog wel een aparte app voor de klantenkaart, maar die twee moeten later samensmelten. Aangezien de nieuwe app modulair is, kunnen de enseignes bovendien functionaliteiten met elkaar delen, zoals de optie om vrienden uit te nodigen, loyaliteitsprogramma’s of snelle levering.
Het “app-convergentieproject” is een cruciale stap in de digitale transformatie van Ahold Delhaize, aldus het bedrijf. Nieuwe functies en innovaties kunnen snel worden opgeschaald, waardoor de ontwerp- en ontwikkelingstijd en -kosten worden beperkt. Zo wil de groep uit Zaandam zelfs “een nieuwe standaard voor retailinnovatie” zetten, die duidelijk mikt op meer samenwerking tussen de Europese formules.