De zelfstandige winkeliers van Delhaize verstevigen hun marktaandeel en blijven ook in crisistijd investeren in groei. “Bij ons krijgen ze de ruimte om hun ondernemerschap uit te spelen.” De ‘Kleine Leeuwtjes’ blijken een schot in de roos.
Winkels slimmer inrichten
Overbewinkeling, promotiedruk, kostencrisis…: aan alarmkreten was er deze zomer geen gebrek in de sector van de zelfstandige supermarktuitbaters. Op het hoofdkantoor van Delhaize houdt men het hoofd koel: “We beleven zeer uitdagende tijden, maar die bieden altijd ook opportuniteiten”, zegt Kris Volckaert, die verantwoordelijk is voor de aangesloten winkels bij de foodretailer. “We profileren ons scherper.” Foodretailers voeren nu eenmaal een gevecht op drie fronten: het is een strijd om de kosten, om talent en om de klant.
“Als sector ondergaan we de huidige kostencrisis. We hebben wel interessante kaderakkoorden afgesloten om onze aangeslotenen te helpen de energiekosten onder controle te houden. Ook investeringen in toestellen en winkelinrichting willen we op deze manier drukken: denk aan koeling bijvoorbeeld. We moeten creatief zijn: we werken aan een ‘smart capex model’ om onze winkels slimmer in te richten en de investering draaglijk te houden.” Tegen eind dit jaar zouden de eerste winkels volgens dat nieuwe model moeten openen.
Inzetten op vorming
Alleszins ziet Volckaert voorlopig geen vertraging in de investeringen bij de ondernemers. “We hebben voor dit jaar alweer honderd projecten lopen, zowel voor nieuwe winkels als verbouwingen. Er worden weinig of geen projecten afgelast. Wel kampen we zoals iedereen met een schaarste aan bouwmaterialen.” Om de looninflatie op te vangen, investeren winkeliers meer in efficiëntie: automatische bestelsystemen bijvoorbeeld.
Een grote uitdaging voor ondernemers is wel de strijd om talent. Mensen met een passie voor voeding en retail aantrekken en aan boord houden is niet evident. Dat geldt zowel voor vaste medewerkers als jobstudenten. “We moeten de sector aantrekkelijker maken,” vindt Volckaert. Delhaize zet daarom steeds sterker in op vorming, met de Lion Academy. “Daar ben ik echt fier op. Naast productkennis werken we steeds meer rond ‘soft skills’ als leiderschap, teams aansturen en motiveren… Hiermee willen we het verschil maken.”
Onderscheidende keuzes
De belangrijkste barometer voor succes in foodretail is marktaandeel, en de zelfstandige supermarkten en buurtwinkels zijn de drijvende krachten achter het marktaandeel van Delhaize, zegt Volckaert. Concrete cijfers mag hij niet vrijgeven, maar: “Je hoort me absoluut niet klagen”, glimlacht hij. De zomer was goed, met hoge bezoekersaantallen in de winkels.
Het ondernemerschap van de zelfstandige uitbaters zorgt voor een sterke commerciële dynamiek, in een winnende combinatie met de positionering van Delhaize: “In de strijd om de klant hebben we differentiërende keuzes gemaakt: de focus op verse en gezonde voeding, het SuperPlus programma, de Nutri-Boost kortingen… Die strategie werkt: we hebben weer een identiteit. Nu scherpen we dat profiel nog aan met de Kleine Leeuwtjes: we zetten in op koopkracht met kwaliteitsproducten. Die actie is een schot in de roos.”
Selectieve expansie
Delhaize heeft nu al bijna 700 zelfstandige winkels in België en Luxemburg. Of dat nog veel ruimte laat voor expansie? “We openen er nog een 20 tot 25 per jaar. Het accent ligt daarbij wel op de kleinere formats, zoals Proxy Delhaize. Dé voorwaarde blijft dat een een project rendabel moet zijn voor de zelfstandige. Er is wel geregeld vraag bij onze ondernemers naar een tweede of derde winkel. De jongere generaties melden zich. AD Delhaize Gooik bijvoorbeeld breidt uit met wel 1000 m² en de kleinzoon komt mee aan boord. Dat zijn mooie verhalen.”
Maar wat als Delhaize de expansiedrang van sommige aangeslotenen niet meteen kan beantwoorden? Drie Vlaamse Delhaize-ondernemers baten intussen ook een Albert Heijn-supermarkt uit. Het begin van meer? “Het zijn ad hoc projecten, we bekijken dat locatie per locatie”, zegt Volckaert. “We blijven twee strikt gescheiden organisaties. Ieder doet zijn ding. Dat geldt ook voor de ondernemers: ze dragen twee petten. Ze zijn om zo te zeggen entrepreneur in hun Delhaize en operator in hun Albert Heijn.”
Constructieve dialoog
Het ‘aangesloten’ model van Delhaize laat immers veel ruimte voor ondernemerschap, benadrukt hij, en dat is een sterke troef. “We zien een grote loyauteit bij onze ondernemers. Daar werken we ook actief aan: we gaan met hen in gesprek in onze Delhaize Affiliates Partnership Board (DAPB), een adviesraad van zelfstandige ondernemers. Hier voeren we een constructieve dialoog, over zowel operationele als strategische zaken. We betrekken hen bij veranderingsprocessen, toetsen nieuwe ideeën af. Het is geen beslissingsorgaan, wel een klankbord.”
Werkt Delhaize ook aan een model dat de e-commercemarkt opent voor aangesloten winkeliers? “Vandaag spelen onze zelfstandigen nog geen actieve rol in dat verhaal, maar daarin komt verandering.”
RetailDetail ging afgelopen zomer langs bij de hoofdkantoren van zes food-franchiseorganisaties. U leest onze verslagen in een wekelijkse artikelreeks. Dit is aflevering vijf.