Winstgevendheid komt mogelijk vroeger dan verwacht in zicht voor Deliveroo: in een sterke tweede jaarhelft bereikte de Britse bezorgdienst het break-evenniveau in alle regio’s.
Marktaandeelwinst
Breken er betere financiële tijden aan voor de maaltijdbezorgdiensten? Nadat woensdag Just Eat Takeaway op de goede weg bleek, met beter dan verwachte winstcijfers ondanks een dalend aantal bestellingen, komt ook Deliveroo met bemoedigende cijfers naar buiten.
De Britse bezorgdienst zag vorig jaar het transactievolume toenemen met 7%, terwijl het marktaandeel steeg in belangrijke markten als het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië. Het bedrijf zegt die goede resultaten te danken aan een niet aflatende focus op de hyperlokale consument. Daardoor was Deliveroo in de tweede jaarhelft break-even in alle regio’s waar het actief is – zelfs in de markten waar de bezorgdienst recent vertrok, zoals Nederland en Australië.
De EBITDA over het volledige jaar zou dan ook uitkomen op -1%, wat beter is dan de eerder ingeschatte -1,2% tot -1,5%. Ook in 2023 zal de aangepaste EBITDA blijven verbeteren, stelt Deliveroo. Het management zal meer informatie verschaffen op 16 maart, bij de publicatie van de volledige bedrijfsresultaten.