Consumenten laten minder eten thuisbezorgen nu de prijzen stijgen. Deliveroo verwacht dat zijn omzet dit jaar de helft minder snel zal stijgen dan eerst, aangezien mensen overal de vinger op de knip houden.
Consument wordt terughoudend
De hoge inflatie en stijgende consumptieprijzen zorgen ervoor dat consumenten momenteel minder uitgeven aan niet-essentiële dingen, zoals afhaalmaaltijden. Zeker in vergelijking met vorig jaar, toen mensen nog meer thuis lieten leveren door de coronabeperkingen, ziet bezorgplatform Deliveroo mensen beduidend terughoudender worden.
Door die ongunstige consumentenomstandigheden verlaagt Deliveroo zijn verwachtingen voor het hele jaar. Oorspronkelijk dacht de Londense maaltijdbezorger dat mensen tot liefst een kwart meer zouden bestellen, maar nu rekent het bedrijf nog maar op 4 tot 12% bruto-omzetgroei.
Kleinere bestellingen
Al in het voorbije kwartaal vertraagde de groei en daalde de gemiddelde orderwaarde voor bestellingen, terwijl de kosten toenemen: volgens de Financial Times zijn de prijzen voor een afhaalmaaltijd sinds het begin van het jaar met gemiddeld 8% gestegen.
Toch maakt Deliveroo, dat met 190.000 zelfstandige koeriers in elf landen werkt, zich sterk dat het zich financieel aan kan passen aan de “snel veranderende macro-economische omgeving”, door de brutomarge te verbeteren, marketinguitgaven efficiënter te regelen en de kosten strak te beheersen.