In de eerste drie maanden van het jaar ontving Deliveroo meer dan dubbel zoveel bestellingen dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Het bedrijf houdt wel rekening met een groeivertraging, naarmate de coronamaatregelen afgebouwd worden.
7,1 miljoen actieve klanten
Voor het vierde opeenvolgende kwartaal versnelde de groei van de Britse maaltijdbezorger: het aantal bestellingen groeide met 114% tot 71 miljoen. De bruto transactiewaarde (GTV) steeg zelfs met 130% op jaarbasis en landde op 1,65 miljard pond (1,9 miljard euro). Gemiddeld telde de onderneming 7,1 miljoen actieve klanten, ruim 90% meer dan een jaar geleden.
De groei van het bedrijf is iets uitgesprokener in het Verenigd Koninkrijk dan daarbuiten. Toch verdubbelde het aantal bestellingen in beide geografische segmenten. Opvallend is dat ook de gemiddelde waarde per bestelling overal toenam (+10% in het VK en +6% elders).
Het leveren van boodschappen wordt intussen steeds belangrijker voor het bedrijf: in het Verenigd Koninkrijk en Ierland vertegenwoordigt die activiteit nu 10% van de GTV. Deliveroo werkt er samen met Aldi, Co-op, Morrisons, Sainsbury’s en Waitrose. In Europa sloot de onderneming akkoorden met onder meer Carrefour en Conad (Italië).
Onzekere tijden
Voor het volledige jaar houdt Deliveroo vast aan eerdere prognoses: een GTV-groei van 30% tot 40% en een brutowinstmarge (in % van de GTV) van 7,5-8,0%. “Het bedrijf blijft opereren in een onzekere tijd, aangezien de timing en impact van het opheffen van de beperkingen in de komende weken en maanden onbekend zijn. Deliveroo verwacht dat het groeitempo zal vertragen naarmate de lockdowns afnemen, maar de omvang van de vertraging blijft onzeker”, luidt het.