Hoewel de horeca weer heropent, meldt bezorgdienst Deliveroo dat consumenten volop maaltijden blijven bestellen en aan huis laten leveren. Ook in het bezorgen van boodschappen boekt het bedrijf sterke groei.
Nog steeds verlieslatend
In het eerste halfjaar steeg de bruto transactiewaarde (de omzet van de aangesloten restaurants) bij Deliveroo met 102% tot 3,4 miljard pond (4 miljard euro). De groei bedroeg 131% in het eerste kwartaal en 81% in het tweede kwartaal. Dat is aanzienlijk hoger dan verwacht, zegt de bezorgdienst, en dat ondanks de effecten van de horeca-heropening en een steeds moeilijkere vergelijkingsbasis.
De omzet voor Deliveroo zelf steeg met 82 procent tot 922,5 miljoen pond (goed 1 miljard euro). De brutowinstmarge daalde echter van 8,8 procent naar 7,8 procent als gevolg van hogere investeringen. Het bedrijf boekte een verlies voor belastingen van 104,8 miljoen pond (124 miljoen euro), wat een lichte verbetering is vergeleken met 2020.
Exit Spanje
Deliveroo wist zowel het aantal aangesloten restaurants als het aantal actieve klanten te verhogen en ziet ook verdere groei in het bezorgen van online boodschappen. Wel zal het bedrijf zijn activiteiten in Spanje beëindigen: het zou te hoge investeringen vergen om in dat land een toppositie te bemachtigen.
“We zien een sterke groei en betrokkenheid op ons platform nu de lockdowns afnemen. De vraag bij de consumenten is hoog. We hebben ons klantenbestand verbreed, zien dat mensen vaak blijven bestellen en we werken nu met duizenden restaurants meer. Tegelijkertijd kiezen meer bezorgers ervoor om met het bedrijf te blijven werken omdat ze ons werk waarderen,” zegt oprichter en CEO Will Shu. De bezorgdienst verwacht wel dat het consumentengedrag later in het jaar zal afzwakken. Toch zal de bruto transactiewaarde dit jaar met 50 tot 60 procent stijgen.