Maaltijdbezorger Deliveroo heeft opnieuw een jaar van sterke groei achter de rug. In het laatste kwartaal van 2021 was er wel sprake van een groeivertraging, door de hoge vergelijkingsbasis uit 2020.
Meer bestellingen, lagere orderwaarde
Tussen oktober en december steeg de bruto transactiewaarde (GTV) van Deliveroo met een derde tot 1,73 miljard pond (2,1 miljard euro). Het aantal bestellingen nam toe met 42%, maar de gemiddelde orderwaarde daalde met 7% en kwam zo weer quasi op pre-coronaniveau uit.
Over het volledige kalenderjaar zag Deliveroo de GTV oplopen tot 6,63 miljard pond (7,9 miljard euro), een stijging met liefst 67%. Dat de groei in het laatste kwartaal wat lager uitkwam, heeft veel te maken met de hoge vergelijkingsbasis uit 2020, toen het bedrijf kon profiteren van de lockdown in heel wat markten. “We sloten 2021 af met een sterk vierde kwartaal, en onze GTV-groei over het hele jaar van 70% in constante valuta was aan de bovenkant van de eerder bijgestelde prognose”, zei topman Will Shu.
Werknemersstatuut
In oktober trok Deliveroo zich definitief terug uit Spanje, officieel omdat het grote investeringen zou vergen om in het Zuid-Europese land een significant marktaandeel te verwerven en behouden. Toch is het vertrek vooral ingegeven door nieuwe Spaanse regelgeving die in de zomer van kracht werd, waardoor de bezorgers niet meer als freelancer of zelfstandige mogen werken.
De discussie omtrent het statuut van de koeriers is ook in ons land erg actueel. Eerder deze maand besliste het Brusselse arbeidsauditoraat in beroep te gaan tegen de uitspraak van de rechter die had geoordeeld dat de bezorgers geen schijnzelfstandigen zijn.