Op elke euro omzet maakt Picnic bijna 23 cent verlies, als gevolg van hoge investeringen, aanwervingen en een dalende vraag. Toch duwt de websupermarkt het gaspedaal verder in: groei gaat voor winst.
20% terugval
De netto-omzet van Picnic groeide vorig jaar met 27,7% naar 918,3 miljoen euro, maar tegelijk steeg het verlies van 114,7 miljoen in 2021 naar 208,7 miljoen in 2022 – bijna een verdubbeling dus. De cijfers komen uit het zopas gepubliceerde jaarverslag dat FD kon inkijken.
Directeur en medeoprichter Michiel Muller wijt de rode cijfers aan hogere investeringen. Zo nam de onlinesupermarkt een nieuw gerobotiseerd distributiecentrum in gebruik in Utrecht: de opstart daarvan kostte 20 miljoen euro. Ook nam het bedrijf 250 mensen aan op het hoofdkantoor in Amsterdam en liet het daar ook twee verdiepingen bijbouwen: dat kostte 25 miljoen. De investeringen in expansie gingen 30 miljoen hoger. 25 miljoen verlies is tot slot toe te schrijven aan overcapaciteit: de vraag naar het aan huis bezorgen van de boodschappen is na de coronapandemie met ongeveer 20% teruggevallen.
Voldoende cash
Terwijl veel e-commercestartups in een moeilijker financieel klimaat de focus verschuiven van groei naar rentabiliteit, blijft Picnic volop investeren. “We trappen eerder het gas verder in, dan dat we op de rem gaan staan”, zegt Muller. Woensdag opende de onlinespeler een deels gerobotiseerd distributiecentrum bij Ridderkerk en er komt er ook een in Oberhausen. De retailer wil doorgroeien in Frankrijk en Duitsland. Vorig jaar ging het bedrijf van start in grote steden als in steden als Hamburg, Berlijn en Parijs.
Picnic heeft voldoende middelen om die investeringen te dragen, aldus de topman. Er staat 375 miljoen euro aan cash op de rekening, banken hebben 300 miljoen aan krediet verstrekt en een vorige investeringsronde leverde nog 37,5 miljoen op van de aandeelhouders. Een nieuwe kapitaalronde is voorlopig niet aan de orde.