Evolutie naar multichannel
Jean-Pierre Bienfait was sinds januari 2010 aan de slag als algemeen directeur van Makro Nederland, maar moet nu dus al het schip verlaten. Bij zijn start was het zijn doel om Makro te laten evolueren naar een multichannelgroothandel. “Makro gaat online bestellingen aannemen en ook het bezorgen van producten aan ondernemers verder ontwikkelen”, vertelde Bienfait toen aan de pers.
Niet enkel online zouden er aanpassingen komen, ook in de fysieke winkels waren er verschuivingen. Zo werden de versafdelingen uitgebreid en ontstond Makro Pro, een soort business lounge voor horecaondernemers, die vooral diende om advies te geven.
Nu moet Bienfait dus Makro verlaten, waarschijnlijk omdat Makro zou kampen met een tegenvallende omzet. Vooral in de food-afdeling verliest de groothandel het pleit van de grote supermarktketens. Food betekent bij zestig procent van de omzet van Makro en dus zijn tegenvallende resultaten in die sector nefast.
Niet enkel Bienfait werd gedwongen om het bedrijf te verlaten: ook in Oostenrijk werd de directeur geslachtofferd. Voorlopig heeft geen enkele van de betrokken partijen commentaar op de ontwikkelingen bij Makro.