In het conflict met Colruyt heeft Mondelez het bij het rechte eind, stelt de Belgische topman Dirk Van de Put: “De discussie die we nu hebben met sommige retailers is gebaseerd op de toekomstige kosten.”
Cacaoprijs piekt
Sinds enkele weken staat de samenwerking tussen Mondelez en Colruyt in België on hold, met lege winkelrekken tot gevolg. Volgens CEO Dirk Van de Put, die vorige week uitzonderlijk nog eens in België was, is de fabrikant wel degelijk genoodzaakt om tariefverhogingen door te voeren.
“Ik denk niet dat Colruyt onze kostenstructuur kent”, zegt hij in een interview met De Tijd. “Energie en sommige grondstoffen dalen misschien in prijs, maar dat geldt niet voor cacao, onze voornaamste grondstofkost. Die piekt op het hoogste niveau in zes jaar. Ook de prijs van suiker is gestegen, net als die van verpakkingen en de lonen. Ons principe is kosten te absorberen waar we kunnen, maar in sommige gevallen moeten we ze doorrekenen. Met andere woorden: onze marge stijgt niet.”
Concurrentieslag om de consument
Beschuldigingen van “graaiflatie” wijst de topman dan ook van de hand. “Die perceptie leeft omdat de consument worstelt met die inflatie en omdat retailers altijd in een concurrentieslag zitten om die consument. Ze willen een imago opbouwen dat ze de consument vertegenwoordigen. Dat is een marketingstrategie die vanuit hun standpunt begrijpelijk is. Maar greedflation is het bij ons niet.”
De discussie die Mondelez nu heeft met sommige retailers is gebaseerd op de toekomstige kosten, argumenteert de topman. De resultaten in het tweede kwartaal zullen dan ook anders zijn dan die van het eerste, zegt Van de Put, die erop wijst dat de marge van de multinational traditioneel uitkomt op 16%, als je corrigeert voor eenmalige kosten en inkomsten.