De CEO’s van de grootste Europese supermarktketens tonen zich iets minder pessimistisch in hun verwachtingen voor 2024. Waarvan liggen ze wakker? Een nieuw rapport van McKinsey en EuroCommerce definieert acht grote trends.
Hoopvolle signalen
Sinds enkele jaren publiceren McKinsey en de Europese retailfederatie EuroCommerce een jaarlijks rapport getiteld “The State of Grocery Retail”, waarin ze de stand van zaken schetsen in de foodretailsector. De vierde editie verscheen zopas met als ondertitel “Signs of Hope”. Na erg moeilijke jaren wijst onderzoek op een voorzichtige kentering: het consumentenvertrouwen zou opnieuw toenemen, wat de sector moet toelaten om weer te groeien in volume.
De onderzoekers ondervroegen ook de CEO’s van 33 grote Europese foodretailers. Zij zijn weliswaar iets minder pessimistisch gestemd dan een jaar geleden, maar wijzen toch op een reeks trends en pijnpunten. Het rapport somt de acht belangrijkste thema’s op voor foodretail in 2024.
1. Aanhoudende druk op kosten en marges
Vanaf nu vindt u onze Plus-inhoud exclusief in de nieuwe RetailDetail Connect&Learn-app of -webomgeving. Klik op de onderstaande knop om het artikel daar verder te lezen.