Coca-Cola lanceert in Japan doorzichtige cola. De nieuwe cola-variant houdt de typische smaak, maar wil voor de zomer extra fris en ‘light’ zijn. Daar hoort dan ook een transparant kleurtje bij.
Zonder kleur en zonder suiker
Vanaf 12 juni ligt een kleurloze, doorzichtige Coca-Cola in de Japanse winkelrekken. De drank is door Coca-Cola Japan verzonnen en werd speciaal voor de zomer in de hoofdkantoren in de Verenigde Staten ontwikkeld. Het frisdrankconcern wilde een frisse variant, die op smaak gebracht is met citroenschil, bruist en nul calorieën bevat.
In plaats van de typische caramelkleur moest er ook een nieuwe kleur komen, vonden ze in Japan: eentje die de boodschap van zomerse frisheid en caloriearme transparantie beter overbracht. Het resultaat werd, na een jaar lang ontwikkelen en meer dan vijftig verschillende proefjes, Coca-Cola Clear.
Wie bij een doorzichtige frisdrank met een toets van citroen meteen aan Sprite denkt, heeft het dan ook mis. Volgens de Japanners proeft het wel degelijk als een frisser broertje van de bekende bruine cola. Vandaar ook de grote uitdaging: de makers moesten bij de ontwikkeling de typische smaak zien te behouden, maar dan zonder het karamelextract.
Japan is een belangrijke markt om innovaties te testen voor Coca-Cola: er werd pas ook een eerste alcoholische drank van de frisdrankgroep gelanceerd. Rivaal Pepsi was Coca-Cola deze keer weliswaar voor en bracht al in de jaren negentig een doorzichtige Pepsi Crystal op de markt.