De nettowinst halveerde bij JDE Peet’s, het concern boven Douwe Egberts en L’Or. Toch was de tweede helft van het jaar volgens het bedrijf heel sterk.
Minder koffie en thee
In 2023 stopte JDE Peet’s met de verkoop van zijn internationale merken in Rusland. Het leidde tot een afboeking op de Russische activiteiten, met als gevolg dat de nettowinst halveerde van 761 naar 364 miljoen euro vorig jaar. Zijn lokale koffie- en theemerken blijft de groep nog wel in Rusland aanbieden.
De omzet steeg minder dan een procent naar 8,2 miljard euro, wat analisten en beleggers tegenviel. In Europa – goed voor meer dan de helft van de omzet – was er een omzetstijging van 4%, maar dat was volledig dankzij prijsstijgingen. Het volume daalde er immers met 2,4%.
Betere tweede helft
Het aangepaste bedrijfsresultaat klokte af op 1,13 miljard euro, binnen de lijn van de prognoses van het bedrijf. CEO Fabien Simon had na de eerste jaarhelft winstverwachting al naar beneden toe bijgesteld, door de Russische terugtrekking, en ging uit van een lichte stijging of daling. Het werd uiteindelijk een kleine daling ten opzichte van de 1,23 miljard euro een jaar eerder.
Simon noemde de tweede helft van het jaar nochtans zeer sterk. In 2024 denkt JDE Peet’s verder aan te knopen met een lichte autonome omzetgroei rond de 3%. Zonder Rusland rekent de koffiereus op 5% meer bedrijfswinst dit jaar.