De nieuwe strategie van JDE Peet’s, de koffiegroep boven Douwe Egberts, loont. Het koffiebedrijf presteerde een omzetgroei van 16,4% vorig jaar, wat in lijn met de verwachtingen was.
Groei in ontwikkelingslanden
“Ik ben zeer tevreden met de vooruitgang die we hebben geboekt sinds we twee jaar geleden onze aangepaste strategie introduceerden”, zei CEO Fabien Simon vandaag in Amsterdam aan beleggers en analisten. Het ziet er inderdaad naar uit dat de koffieholding vorig jaar beter heeft gepresteerd dan analisten hadden verwacht.
In zijn voorlopige jaarresultaten heeft JDE Peet’s het over een omzetgroei van 16,4%. Organisch steeg de omzet met 11,3%. De brutowinst klom met 3,3%, maar op aangepaste basis daalde het EBIT met 5,9% door de hogere kosten. In februari maakt het bedrijf de definitieve resultaten bekend.
“Van achterblijver tot leider”
Topman Simon is vooral blij dat de groei in de Verenigde Staten en in opkomende markten is versneld, terwijl de producent van Pickwick-thee en Senseo-koffie vandaag ook sterker staat online en in het domein van ‘single-serve’-koffie. “Ondanks de uitdagende macro-economische omgeving maken we onze beloftes waar om een sterkere, productievere en meer inclusieve onderneming op te bouwen”, aldus de CEO.
Op middellange en lange termijn handhaaft JDE Peet’s dan ook zijn doelstellingen. De groep zou zich bovendien hebben omgevormd “van een achterblijver tot een leider” op het gebied van duurzaamheid. Zo lanceert koffiemerk L’Or dit jaar voor het eerst volledig composteerbare koffiecapsules.