Picnic heeft in 2021 zijn verlies verdrievoudigd. Toch ziet medeoprichter Michiel Muller geen graten: groei blijft de eerste vereiste, zelfs nu andere e-commercespelers op de rem gaan staan.
Geen reden om te remmen
De Nederlandse onlinesupermarkt Picnic eindigde 2021 met een verlies van 114 miljoen euro, zo blijkt uit het nieuwe jaarverslag. Dat is bijna drie keer meer dan in 2020. De omzet klokte af op 719 miljoen euro, een stijging met ongeveer de helft. Wat de impact van de koopkrachtcrisis en kosteninflatie in 2022 zal worden, valt echter af te wachten. Zeker is alvast dat de websuper ook dit jaar rode cijfers zal optekenen.
Topman Michiel Muller – broer van de CEO van Ahold Delhaize – vindt de verliezen echter geen probleem. De e-commercespeler blijft er zelfs bewust voor kiezen, ook nu andere digitale bedrijven door investeerders worden gedwongen om wél voor winst te zorgen. Een nieuwe kapitaalronde geleid door niemand minder dan de Bill & Melinda Gates Foundation Trust leverde het bedrijf vorig jaar nog 600 miljoen euro op, dus is er geen reden om op de rem te gaan staan.
Verovering van Frankrijk
Integendeel: Muller wil vol gas geven. “In Nederland zijn we al winstgevend, dus daar zouden we kunnen stoppen met investeren om zwarte cijfers te schrijven. Maar onze investeerders en wijzelf dachten juist: kunnen we niet wat harder gaan groeien?”, zegt hij aan het Financieele Dagblad.
Hoewel het plafond qua aantal steden in Nederland in zicht is, wil Picnic nu Frankrijk gaan veroveren. De onlinesupermarkt is er sinds vorig jaar actief. In Duitsland is het bedrijf ondertussen een geautomatiseerd distributiecentrum aan het bouwen. De bezorgrondes moeten in de toekomst verder nog efficiënter worden en het vullen van de digitale winkelkar makkelijker. Over België rept Muller nog steeds met geen woord, ook al is het land inmiddels omsingeld.