Omzet loopt licht terug
Het concern boven Makro, Media Markt, Real, Galeria Kaufhof en Saturn realiseerde tussen begin oktober 2014 en eind maart 2015 een omzet van 32,677 miljard euro (-1,1%). De terugval kwam op het conto van Oost-Europa, waar het verkoopcijfer 11,9% daalde tot 6,852 miljard euro door de verdere afbouw van het netwerk van Real. Voorts zaten de wisselkoersevoluties in Rusland en Oekraïne tegen.
In Duitsland en de rest van West-Europa namen de verkopen immers met 0,9% en 1% toe tot respectievelijk 13,623 miljard euro en 9,953 miljard euro. Azië en Afrika droegen de resterende 2,248 miljard euro aan het omzetcijfer bij. Op een vergelijkbare basis zou de omzet van Metro in het eerste halfjaar overigens met 2,2% zijn gestegen.
Media Markt en Saturn boekten samen een vooruitgang van 4,8%, dankzij 25% meer online omzet in het eerste halfjaar. Daardoor is die nu al goed voor 0,9 miljard euro, of 8% van het totale verkoopcijfer. De overige enseignes keken aan tegen een terugval van hun verkopen in euro: Galeria Kaufhof zag de verkoop met 1,0% dalen, terwijl Metro en Makro samen 3,1% achteruit gingen en Real zelfs 9,9% moest toegeven.
Nettowinst kalft af
Financieel leidde dit alles tot een daling van de winst uit de dagelijkse bedrijfsactiviteiten van 814 naar 418 miljoen euro. De nettowinst kalfde zelfs af van 242 naar 62 miljoen euro, door een waardevermindering van zowat 450 miljoen euro op de participatie in Real.
Voor het volledig boekjaar 2014/2015 gaat de groep met zowat 2200 winkels in dertig landen – ondanks de uitdagende omgeving – uit van een lichte toename van zijn verkoopcijfer.