RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Wendy Duchain-Gulamali
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Moederbedrijf Ekoplaza koopt Natuurwinkel

icon
Food28 september, 2018

Versgroothandel Udea, moederbedrijf van Ekoplaza, neemt Natuurwinkel over van Vroegop Ruhe. De gecombineerde formules van Udea tellen dan in totaal 100 winkels. Een overnamebedrag is niet bekendgemaakt.

 

Ekoplaza vult zijn nieuwe distributiecentrum

Het samengaan van de biowinkels van Ekoplaza en Natuurwinkel moet voor extra groeikansen voor beide bedrijven zorgen, en dat is zeker voor Ekoplaza welkom aangezien de keten in Veghel ook een nieuw distributiecentrum aan het bouwen is. De kosten voor het nieuwe dc lopen volgens FD in de tientallen miljoenen euro’s, dus extra omzet is zeer welkom.

 

De vestigingen van Natuurwinkel zijn vandaag goed voor een omzet van circa 30 miljoen euro. Ekoplaza is, onder de koepel van moederbedrijf Udea, weliswaar een stuk groter: de groep realiseert een jaaromzet van zo’n 120 miljoen euro en groei licht. Bij de overname horen echter ook het Belgische bedrijf Hagor en versleverancier Kroon, die mee worden gekocht van eigenaar Voegop Ruhe. 

 

Op termijn is het de bedoeling dat de Natuurwinkels onder de Ekoplaza-vlag verder gaan. Kroon moet over enkele weken al de deuren sluiten, als de Autoriteit Consument en Markt (ACM) toestemming geeft voor de acquisitie, tenminste.

 

“We gaan het gesprek aan met de franchise-ondernemers of ze een Ekoplaza-winkel willen worden. Maar we zetten geen druk.”, zegt Erik Does, algemeen directeur van Udea, in het FD. Hij maakte de overname donderdag bekend. Udea heeft volgens Does ook nog geen plannen om de Natuurwinkels te reorganiseren: “We laten eerst het stof van de overname neerdalen.”

 

Natuurwinkels en Ekoplaza oude bekenden

Tot 2010 leverde Ekoplaza-moeder Udea verswaren aan de Natuurwinkels. Toenmalig eigenaar Wessanen besloot dat zelf te gaan doen, waardoor meer concurrentie tussen de ketens ontstond. Het beursgenoteerde Wessanen ging in 2014 echter verder als fabrikant en verkocht de winkelketen aan Vroegop Ruhe. Wegens financiele moeilijkheden stond de formule evenwel al een jaar te koop. 

 

Biologische voeding wordt voor veel mensen immers steeds belangrijker, maar het wordt voor gespecialiseerde biowinkels lastig om te concurreren met de grotere spelers. Begin deze maand gaf Carrefour bijvoorbeeld nog aan de consument te willen dirigeren richting beter (en bio) eten. Buiten Ekoplaza is in Nederland Odin, het voormalige Estafette, met 22 vestigingen een partij om rekening mee te houden. Marqt volgt met 15 winkels op flinke afstand, terwijl winkelformule Landmarkt vooralsnog slechts twee vestigingen heeft.

 

De overname van Natuurwinkel zorgt ook voor een opstapje in de Belgische markt: in 2017 testte Ekoplaza voor het eerst leveringen naar Belgie vanuit de webshop, maar Natuurwinkels Belgische dochter Hagor geeft nu een bredere basis. “We zullen aan de hand van eigen ervaringen nadere stappen bepalen”, aldus Does.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN