“Verantwoorde” prijsverhogingen, maar ook stijgende volumes, bezorgen Lotus Bakeries opnieuw recordcijfers: voor het eerste overschrijdt het bedrijf de kaap van een half miljard omzet in de eerste zes maanden van het jaar.
Mijlpaal
Met een omzetstijging van meer dan 20% naar 501 miljoen euro in de eerste helft van het jaar spreekt Lotus Bakeries zelf van een “nieuwe mijlpaal”. Alle drie de pijlers van het bedrijf, namelijk de Biscoff-speculoosjes (+20%), de natuurlijke snacks van Natural Foods (+25%) en de ‘lokale helden’ in de thuismarken België, Nederland, Frankrijk en Zweden (+15%), gingen er sterk op vooruit. Het nettoresultaat ging 15,9% hoger. De cijfers zijn beter dan wat analisten hadden verwacht.
Volgens de koekjesbakker zijn de sterke resultaten te danken aan “verantwoorde” prijsverhogingen in combinatie met volumes die 8% groter werden. De tariefverhogingen die het bedrijf begin dit jaar doorvoerde om de oplopende kosten te counteren, leidden tot een prijseffect met dubbele cijfers. Lotus Bakeries benadrukt dat de prijsverhogingen van de afgelopen twee jaar steeds afgestemd waren op de actuele kosten, en dat ze onvermijdelijk waren door de ongeziene stijgingen voor onder andere grondstoffen, verpakkingen, transport en lonen. Het bedrijf stelt dat het prijseffect zijn piek nu wel heeft bereikt.