JDE Peet’s, het moederbedrijf van Douwe Egberts, kan niet terugblikken op een erg geslaagd 2022. Het bedrijf verkocht vorig jaar minder koffie, kon niet alle kostenstijgingen doorberekenen en had in enkele Europese landen conflicten met retailers.
Discussies over tariefverhogingen
De omzet van koffiebrander JDE Peet’s steeg vorig jaar met 16,4% tot 8,2 miljard euro. Die mooie groei is volledig toe te schrijven aan hogere prijzen, want het verkochte volume daalde met 4,5%. De koffieproducent zag zich genoodzaakt om de fors gestegen productiekosten door te berekenen aan klanten, maar slaagde daar niet volledig in, waardoor de operationele winst daalde met 5,9%.
Consumenten drinken opnieuw wat minder koffie thuis als gevolg van het opheffen van de lockdowns. Ook de stevige prijsstijgingen voor koffie wegen op de consumptie. Bovendien verdwenen merken van JDE Peet’s tijdelijk uit de rekken bij supermarktketens in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk na discussies over tariefverhogingen. Daardoor daalden de volumes in Europa zelfs met 12,7% – en dat heeft niets te maken met Rusland, waar het bedrijf zich immers niet uit terugtrok.
In Nederland is JDE Peet’s momenteel verwikkeld in een sociaal conflict: medewerkers van de fabrieken in Utrecht en Joure eisen een loonsverhoging en staken deze week gedurende drie dagen, van woensdag tot vrijdag.