Belgische consumenten kopen steeds meer gecertificeerde duurzame visproducten, met nieuwe records voor tonijn en mosselen. Het MSC-label helpt shoppers bij hun keuze, maar er is ruimte voor verbeterde communicatie.
Grotere beschikbaarheid
Ondanks aanhoudende geopolitieke en economische uitdagingen blijven Belgische consumenten, retailers en leveranciers toegewijd aan gecertificeerde duurzame visserij en de ondersteuning van het MSC-programma. Dat blijkt uit het eerste Belgische MSC “Stand in het Schap”-rapport, dat de vooruitgang onderstreept in de Belgische visindustrie en de beschikbaarheid van MSC-gecertificeerde visproducten.
Het MSC-keurmerk is een wereldwijde standaard voor duurzame visserij, waarbij visproducten worden gecertificeerd door onafhankelijke auditeurs. Dit label garandeert dat de vis op een ecologisch verantwoorde manier is gevangen, met aandacht voor het behoud van gezonde visbestanden, het minimaliseren van ecologische impact, en het waarborgen van traceerbaarheid.
Stijgende consumptie
Consumenten in België hebben in 2023 een recordbedrag van 203.500.000 euro uitgegeven aan MSC gecertificeerde vis en schaal- en schelpdieren, een stijging van 3,3% ten opzichte van het jaar daarvoor.