Voeding met een duurzaamheidkeurmerk hebben in Nederland in verschillende categorieën al meer dan 30% van de markt veroverd en leverden supermarkten zo 300 miljoen euro extra omzet op in de eerste helft van 2018, goed voor een stijging van 20%.
Meer dan helft alle eieren en vis
Voedingsproducten met een keurmerk rond duurzaamheid maken in de supermarkten snel opgang: ze hebben in verschillende categorieën al een omzetaandeel van meer dan 30%. Vooral bij dierlijke producten kiezen consumenten steeds meer voor producten met een keurmerk, zoals MSC, Beter Leven of Fairtrade. Ook gecertificeerd biologische producten vallen daaronder.
Van alle vis die in de Nederlandse supermarkten werd verkocht, droeg in de eerste helft van dit jaar al 67% een duurzaam keurmerk, een stijging van twee procentpunten ten opzichte van vorig jaar. Bij eieren is dat al 51%: dat zijn met 13 procentpunten de grootste stijger. Ook vleeswaren (39%) worden vaak met een keurmerk gekocht. Verder is de categorie koffie/thee nog een koploper met 35% marktaandeel.
300 miljoen euro extra omzet voor de supermarkten
Dat berekende onderzoeksbureau IRI voor de laatste nieuwe Monitor Keurmerken Retail. De keurmerken moeten garanderen dat de voeding voldoet aan strengere eisen rond duurzaamheid, transparantie en controle in de hele keten. In totaal tekenden de keurmerken in de eerste jaarhelft 20% groei op, wat de supermarkten ruim 300 miljoen euro extra omzet bezorgde. De reguliere supermarktgroei bedroeg in dezelfde periode slechts 2,6 %, dus producten met een keurmerk winnen duidelijk aandeel. Het Beter Leven Keurmerk is daarbij de grootste groeier, vooral op het vlak van vleeswaren. Producten met dit keurmerk realiseerden liefst 200 miljoen euro meer omzet, een toename van 20%.
Ook in 2019 zullen duurzame producten naar verwachting blijven groeien. Vooral in de categorieën zuivel en AGF wordt volgend jaar volop groei verwacht, vooral onder het nieuwe keurmerk ‘On the way to PlanetProof’. Dit keurmerk vervangt vanaf 1 januari 2019 het keurmerk Milieukeur binnen AGF.